installeren linux op partitie?

Klets over Linux Mint Nederland en Vlaanderen
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

installeren linux op partitie?

Berichtdoor marjakw » Di 25 Mar 2025, 11:33

Is het mogelijk om linux cinnemon te installeren op een partitie van een Windows computer, zonder dat Windows daar storing of iets anders van ondervind?
Ik wil dit graag proberen om (voor het eerst) te leren omgaan met Linux, zonder Windows gelijk te moeten verwijderen.

Vriendelijke groet,
Marjakw
dirkjanl
Guru
Guru

Re: installeren linux op partitie?

Berichtdoor dirkjanl » Di 25 Mar 2025, 12:25

Lastige, maar terechte vraag. Lastig in die zin dat de één goede ervaringen heeft en de andere minder goede met het installeren van Linux naast Windows. Bij mij ging het prima toen ik nog Windows 7 had, met W10 nooit geprobeerd want die heb ik nooit gehad.
Maar het kan, lees hier maar: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html

Wat ik op een gegeven moment ben gaan doen is het in de buurt vragen naar mensen die hun oude 'trage' laptop / pc niet meer gebruikten, of ik die mocht overnemen. één met nog een 32bits systeem, dat werkte niet echt lekker meer. Maar twee anderen met een 64 bits en i5 processor. Oude HD eruit, SSD erin gezet en daar werk ik nog steeds mee als testmachines.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Di 25 Mar 2025, 12:45

@marjakw, ik ben een van de personen die dirkjanl bedoelt met eigen mening van "niet doen". Ik heb namelijk slechte ervaring met dual boot W/linux. Het heeft een hele poos goed gegaan , ook nog met W10 maar op een gegeven moment kwam er een update van W10 en ik was alles kwijt (had gelukkig nog wel een goede backup van de data). Daarna LM Xfce geinstalleerd op die pc en loopt als een trein.
Windows gebruik ik alleen voor speciale apparaten die beslist Windows nodig hebben. Alle programma' s die ik gebruik zijn in Linux te draaien. Ik heb voor een paar honderd € een oude lease bak gekocht en daar draai ik als ik het nodig heb Windows op maar kan er nog steeds niet aan wennen. Linux draait veel makkelijker en stabieler als je het een beetje in de smiezen heb.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Di 25 Mar 2025, 13:04

Dat is een goed idee Dirkjan. Ik heb een oud laptoppie, maar of het aan die eisen voldoet...... Dit zijn de gegeven die ik kon vinden:

Apparaatnaam DESKTOP-REOETLU
Processor Intel(R) Core(TM) i3-4030U CPU @ 1.90GHz 1.90 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 4,00 GB (3,89 GB beschikbaar)
Apparaat-id 02DE88CF-6998-4258-BAD4-CBC174092D12
Product-id 00326-10000-00000-AA189
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm

Editie Windows 10 Home
Versie 22H2
Installatiedatum ‎13/‎03/‎2021
Build van besturingssysteem 19045.5608
Ervaring Windows Feature Experience Pack 1000.19061.1000.0

HD: sanDisk SD7SB3Q128G1002
NTFS systeem capaciteit 105Gb
zonder partitie
Laatst gewijzigd door marjakw op Di 25 Mar 2025, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Di 25 Mar 2025, 13:10

@marjakw, ik ben een van de personen die dirkjanl bedoelt met eigen mening van "niet doen". Ik heb namelijk slechte ervaring met dual boot W/linux. Het heeft een hele poos goed gegaan , ook nog met W10 maar op een gegeven moment kwam er een update van W10 en ik was alles kwijt (had gelukkig nog wel een goede backup van de data). Daarna LM Xfce geinstalleerd op die pc en loopt als een trein.
Windows gebruik ik alleen voor speciale apparaten die beslist Windows nodig hebben. Alle programma' s die ik gebruik zijn in Linux te draaien. Ik heb voor een paar honderd € een oude lease bak gekocht en daar draai ik als ik het nodig heb Windows op maar kan er nog steeds niet aan wennen. Linux draait veel makkelijker en stabieler als je het een beetje in de smiezen heb.
Oké HWE64, ik ben genezen. Dat risico neem ik niet met m'n desktop. Ik richt nu mijn mogelijkheden op de oude laptop. Maar als Dirkjan gelijk heeft over die processor, dan kan Linux mint daar ook niet op.....

Groetjes,
Marjakw
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Di 25 Mar 2025, 13:33

Dat is een goed idee Dirkjan. Ik heb een oud laptoppie, maar of het aan die eisen voldoet...... Dit zijn de gegeven die ik kon vinden:

Editie Windows 10 Home
Met een i3 processor zou het zeker wel moeten lukken.
Ik zou er zeker 4 GB RAM-geheugen bij stoppen (ff checken of er nog een slot voor is)
Prima dat het een 64-bits x64 machine is
En als Windows 10 Home er op draaide gaat het, denk ik, zeker lukken.
Van welk jaar is de laptop eigenlijk? Ik zie een installatiedatum van 2021.

Zelf draai ik een productie laptop uit 2015, een productie PC uit 2017, een testPC uit 2016 en een test laptop waar ooit Windows Vista op heeft gedraaid (deze is wel erg langzaam)
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Di 25 Mar 2025, 14:11

dit notepadje (want dat is het) is inmiddels 8 jaar oud. Ik denk dat die datum van een windowsupdate is.
Ik ga wel naar de plaatselijke pcwinkel om extra geheugen erin te laten zetten, kunnen ze me gelijk uitleggen hoe ik moet formatteren,
want meestal kom je dan in een fabrietsstand terecht.

In m'n desktop kan ik zelf wel een geheugenbankje bijprikken, maar in zo'n hermetisch gesloten laptop weet ik het niet :D
aartje
Senior
Senior

Berichtdoor aartje » Wo 26 Mar 2025, 13:30

Apparaat-id 02DE88CF-6998-4258-BAD4-CBC174092D12
Product-id 00326-10000-00000-AA189
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm

Editie Windows 10 Home
Versie 22H2
Installatiedatum ‎13/‎03/‎2021
Build van besturingssysteem 19045.5608
Ervaring Windows Feature Experience Pack 1000.19061.1000.0

HD: sanDisk SD7SB3Q128G1002
NTFS systeem capaciteit 105Gb
zonder partitie
Een 128 GB Sandisk SSD is wel erg minimaal voor een dualboot Mint/Windows en 4GB geheugen ook.
Ik zou er minimaal een 512 GB Samsung SSD in (laten?) zetten en 8 GB (liever 16 GB ) geheugen en
als je computerboer dat doet kan hij vast wel win10 naar die nieuwe SSD overzetten.
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Wo 26 Mar 2025, 14:03

zoals u het stelt zou dat inderdaad niet kunnen, maar ik ga er nu voor om op die laptop een 'schone' installatie van Linux te doen. Dus die Windows gaat eraf. Maar daarvoor moet ik nog even naar andere afdelingen binnen dit forum uitleg te vragen.

Vriendelijke groet,
Marjakw
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Za 29 Mar 2025, 14:55

@ marjakw,

Windows moet er niet af ... je kan die best behouden i.v.m enkele toestellen die enkel onder Win. te gebruiken zijn.

Lees volgende eens:

- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... eiden.html

én ook:

- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... leren.html

Verklein de partitie van W10.

Gebruik dan de vrij gekomen ruimte op de schijf om LM 22 te installeren.

_ je kan tijdens de heropstart merken dat je geen mogelijkheid hebt om een keuze te maken (de keuzemogelijkheid van welk besturingssysteem je wilt opstarten is er niet), dan moet je de Grub bewerken.

-- lees: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html (Grub herstellen ... )

(Gisteren, in de namiddag, nog iemand bijstand verleent die ook nog W7 op zijn computer staan heeft (maar géén verbinding heeft met het internet -- vanaf dat hij dat zou willen dan is W7 onmiddellijk weg !! ) en dus een afzonderlijke partitie staan had waarop nog LinuxMint 20.3 Cinnamon geïnstalleerd was. De nieuwe installatie op die bestaande partitie met LM 20.3 werd dan gebruikt om er LM 22 Cinnamon op te installeren.)

Succes.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Za 29 Mar 2025, 18:56

Mutse, dank je wel hiervoor. Dit ga ik allemaal eerst rustig doorlezen en dan actie ondernemen.
1 ding snap ik absoluut niet: je schrijft "verklein de partitie van windows 10".... Welk deel bedoel je?; het deel waar Windows 10 nu opstaat, of het deel wat al een partitie is?
Het deel waar Windows op staat is in z'n geheel 222Gb en de partitie (D schijf) is als ik het leeg maak: 48.8Gb

Vriendelijke groet,
Marjakw
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Za 29 Mar 2025, 19:42

Marjakw, Als ik je goed begrijp hou je je desktop met Windows en ga je op je laptop LinuxMint plaatsen? Zodat je voorlopig de beschikking hebt over een pc met Windows en een pc met Linux. Klopt dat?
Advies voor verdere ondersteuning, kijk eens hoe je schermafdrukken maakt en je afbeeldingen hier kunt plaatsen (zie Gouden Tips). Dan kun je schermprintjes aan je vraag toevoegen en dat maakt het geven van advies makkelijker.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Za 29 Mar 2025, 20:40

@ marjakw,

hoe is de samenstelling van de huidige schijf (of schijven) in de computer ??

Dit kan je zien door volgend commando, in een terminal, in te typen:

- open de terminal en geef volgend commando in:
Code: Selecteer alles
lsblk

# selecteer de volledige output van dit commando, kopieer en plak het dan in uw volgend bericht tussen 'code-tags'.

Boven het berichtenvenster heb je een groene knop met daarin 'code' staan, klik er op, dan ziet ge twee 'code'blokjes,
-- tussen die twee knippert de cursor en daar moet je de output dan tussen 'plakken'.

Die twee 'code'blokjes (of 'code-tags') staan nogal dicht tegeneen -- tap een paar keer op de spatiebalk en dan gaan ze wat verder uiteen en kan je makkelijker de output er tussen 'plakken'.

Succes.
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Zo 30 Mar 2025, 08:40

Marjakw, Als ik je goed begrijp hou je je desktop met Windows en ga je op je laptop LinuxMint plaatsen? Zodat je voorlopig de beschikking hebt over een pc met Windows en een pc met Linux. Klopt dat?
Advies voor verdere ondersteuning, kijk eens hoe je schermafdrukken maakt en je afbeeldingen hier kunt plaatsen (zie Gouden Tips). Dan kun je schermprintjes aan je vraag toevoegen en dat maakt het geven van advies makkelijker.
Goedemorgen dirkjan,
ja, dat heb ik gisteren in gang gezet. Dat laptoppie (kleine notepad) ligt nu bij de pc winkel. Volgens die man hoefde er geen extra geheugen in maar hij zou kijken of dat kon. Ik heb hem een usbstick gegeven waar een uitgepakt iso op staat van Mint cinnemon. Zodra hij klaar is zou hij mij bellen, maar dat wordt volgende week.

Vriendelijke groet,
Marjakw
marjakw
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor marjakw » Zo 30 Mar 2025, 09:05

@ marjakw,

hoe is de samenstelling van de huidige schijf (of schijven) in de computer ??

Dit kan je zien door volgend commando, in een terminal, in te typen:

- open de terminal en geef volgend commando in:
Code: Selecteer alles
lsblk
Goedemorgen Mutse,
ik vermoed dat je nu Linux terminologie gebruikt, want wat versta jij onder 'terminal'?
Dit zijn de gegevens van mijn desktop:
https://marjasweb.nl/msinfo.html

vriendelijke groet,
Marjakw

Terug naar “%s” Linux Mint NL