Afgelopen dagen twee maal geprobeerd op mijn PC met 5 schijven, waarvan op sda LM21.3 staat deze te upgraden naar LM22. Dat is niet gelukt, het hoe en waarom begrijp ik niet en wil ik nu ook even niet begrijpen. Wel wil ik het upgradeproces snappen: Wat gebeurd en precies.
Kan iemand dat in grote lijnen uitleggen?
Zo zag ik dat er een tijdelijke opslag gezocht werd en dat die ook gevonden was.
Maar omdat ik het proces van upgraden niet heb kunnen afronden heb ik het idee dat die tijdelijke opslag nog steeds in gebruik is.
Zo zie ik nu op één van de schijven dat er twee partities bij zijn gekomen:
een GRUB2 en een LM21.3.
Omdat ik na d emislukt eupgrades een verse installatie via een USB stick op sda heb uitgevoerd heb ik die tijdelijke opslag niet meer nodig is mijn redenatie.
Kan ik die GRUB2.core en die LM21.3 veilig verwijderen via Gparted?
Eertste afbeelding: de partities op schijf sdf in januari 2024. (de usb met een Linux versie zat nog in de PC, dus hier heet de betreffende schijf sdf)
tweede afbeelding: de partities nu, 2 augustus 2024. (hier heet de schijf sde)
Upgradeproces via blog.linuxmint.com/?p=4732
Upgradeproces via blog.linuxmint.com/?p=4732
Linux Mint 20.3 & 21.3 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 & 22 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Re: Upgradeproces via blog.linuxmint.com/?p=4732
@dirkjani, dit is de indeling bij mij op de laptop na de update en bij mij blijft hij sda. Over de benaming kan ik niets zinnigs over zeggen. Het heeft iets te maken met de UUD (volgens aardje)maar snappen doe ik het niet.
Over het weghalen van Grub2.core durf ik geen advies te geven. Ik zou wel weten wat ik zou doen maar of dit werkt??
Over het weghalen van Grub2.core durf ik geen advies te geven. Ik zou wel weten wat ik zou doen maar of dit werkt??
Niet panikeren, er is een Mintforum
1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
- MenthaSuaveolens
- Held
Blijkbaar heeft de updater een stuk vrije ruimte gebruikt van de tweede schijf. Ik zou die partitie grub2 core.img niet zomaar verwijderen, maar eerst boot-repair uitvoeren. Het feit natuurlijk dat grub2 core.img geen ruimte inneemt (als gevolg van de onvolledige installatie) zou een indicatie kunnen zijn dat de grub geen verwijzing maakt naar grub2. Best dus even je grub onderzoeken. Je kan dan de nieuw aangemaakte partities bij de oorspronkelijke partitie samenvoegen.
@dirkjani, op twee van mijn computers, alle beide een Dell en een nieuwe installatie gedaan en deze heeft nog een oude bios kom ik in Gparted ook zoals je kunt zien in het vorige antwoord op Vr 02 Aug 2024, 20:27 dat ik ook Grub2 core.img heb.
Op aanraden van een ander forumlid heb ik gegoogeld en ben wat tegen gekomen dat mij wel gerust stelt.
Weet niet hoe je hier een .odt blz op het forum kunt plaatsen???
Op aanraden van een ander forumlid heb ik gegoogeld en ben wat tegen gekomen dat mij wel gerust stelt.
Weet niet hoe je hier een .odt blz op het forum kunt plaatsen???
Code: Selecteer alles
Wat zijn de verschillen tussen de doelen van core.img en bestanden in /boot/grub?
Ik heb vaak gehoord van opstarten in twee fasen. terwijl hier opstarten in drie fasen lijkt te zijn in https://en.wikipedia.org/wiki/GNU_GRUB#Version_2_(GRUB)
Stap 1: boot.img wordt opgeslagen in de master boot record (MBR) of optioneel in een van de volume boot records (VBRs), en adresseert de volgende stap met een LBA48 adres (zo wordt de 1024-cilinder beperking van GRUB legacy vermeden); op het moment van installatie wordt het geconfigureerd om de eerste sector van core.img te laden.
Stap 1.5: core.img wordt standaard geschreven naar de sectoren tussen de MBR en de eerste partitie, wanneer deze sectoren vrij en beschikbaar zijn. Om legacy-redenen begint de eerste partitie van een harde schijf niet bij sector 1 (tellen begint met 0), maar bij sector 63, waardoor 62 sectoren lege ruimte overblijven die geen deel uitmaken van een partitie of bestandssysteem, en daarom niet vatbaar zijn voor problemen die ermee te maken hebben. Eenmaal uitgevoerd, laadt core.img zijn configuratiebestand en alle andere benodigde modules, in het bijzonder bestandssysteemstuurprogramma's; tijdens de installatie wordt het gegenereerd vanuit diskboot.img en geconfigureerd om de stage 2 te laden via zijn bestandspad.
Fase 2: bestanden die behoren tot fase 2 worden allemaal bewaard in /boot/grub, wat een subdirectory is van de /boot directory, gespecificeerd door de Filesystem Hierarchy Standard (FHS).
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Dank weer voor het mee denken. Eerlijk gezegd begrijp ik het nu niet. Ik zal het nog een paar keer lezen en eens een 'Grub repair' doen.
Wat ik me van de week ook bedacht: Ik heb in januari ook ens een extra grub geïnstalleerd op deze schijf. Dat was toen ik de pc niet opgestart kreeg toen ik schijf sda leeg had gemaakt. Dat extra installeren heeft niet geholpen en toen heb ik een verse installatie vanLM21.3 op sda gedaan. Toen werkte het allemaal weer wel. Die grub2 kan dus ook van toen zijn. sde5 is van verleden week en dat is een LM21.3 die ik nie opgestart krijg, dat zullen dus de tijdelijke bestanden zijn waar ik het in de eerste post hier over had. Ik denk dat ik die maar ga samenvoegen met sde3.
Wat ik me van de week ook bedacht: Ik heb in januari ook ens een extra grub geïnstalleerd op deze schijf. Dat was toen ik de pc niet opgestart kreeg toen ik schijf sda leeg had gemaakt. Dat extra installeren heeft niet geholpen en toen heb ik een verse installatie vanLM21.3 op sda gedaan. Toen werkte het allemaal weer wel. Die grub2 kan dus ook van toen zijn. sde5 is van verleden week en dat is een LM21.3 die ik nie opgestart krijg, dat zullen dus de tijdelijke bestanden zijn waar ik het in de eerste post hier over had. Ik denk dat ik die maar ga samenvoegen met sde3.
Linux Mint 20.3 & 21.3 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 & 22 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
@dirkjani, volgens mij als je die samen wilt voegen dan verdwijnt ook grub2 core.img en die heb je nodig. Kijk bij mij met 1 distributie heb ik sda1 >grub2 core.img op sda2 > EFI Systeem en op sda3 > LM 22 Xfce.
Misschien heb je hier wat aan https://hatchjs.com/how-to-fix-gnu-grub ... 06-ubuntu/ maar ik geloof niet dat hij kapot is. Ik zit ook altijd in de knoop waar je grub moet installeren.
Op https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/grub.htmlheb je de hele grub maar volgens mij een heel boekwerk en Engels en moeilijk te begrijpen.
Misschien heb je hier wat aan https://hatchjs.com/how-to-fix-gnu-grub ... 06-ubuntu/ maar ik geloof niet dat hij kapot is. Ik zit ook altijd in de knoop waar je grub moet installeren.
Op https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/grub.htmlheb je de hele grub maar volgens mij een heel boekwerk en Engels en moeilijk te begrijpen.
Terug naar “Installatie & Boot”