Ubuntu forum niet bereikbaar

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Ubuntu forum niet bereikbaar

Berichtdoor EvanC » Di 03 Jul 2018, 17:22

Het Nederlandstalige Ubuntu forum is al een etmaal niet bereikbaar.
Wellicht weten jullie iets meer?
VMware Workstation Player
Maik
Held
Held

Re: Ubuntu forum niet bereikbaar

Berichtdoor Maik » Di 03 Jul 2018, 17:47

Wij staan los van Ubuntu NL en zouden niet weten waarom het niet bereikbaar is. Het was me gisteren al opgevallen. Ik zal proberen Johan van Dijk te mailen.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Di 03 Jul 2018, 18:32

Johan heeft me net laten weten dat er schijnbaar een probleem is bij HCC en dat HCC ermee bezig is om het opgelost te krijgen.
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor EvanC » Di 03 Jul 2018, 18:41

Mijn dank voor het vlotte contact en antwoord. 8)
VMware Workstation Player
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Di 03 Jul 2018, 18:43

Graag gedaan. ;)
mutse
Senior
Senior

Berichtdoor mutse » Di 03 Jul 2018, 20:23

Ik kan het forum ook al een paar dagen niet bereiken/openen.
Laptop HP G62 - LinuxMint 19 Xfce -64bit -
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Di 03 Jul 2018, 21:13

Het zal nog wel even duren voordat alles weer online zal zijn, HCC blijkt namelijk getroffen te zijn door een zware cyberaanval:
HCC is getroffen door een zware cyberaanval. Hoewel alle software en firmware up-to-date waren, heeft deze aanval veel schade kunnen aanrichten, zowel software- als hardwarematig. Gevolg van deze aanval is dat de website www.hcc.nl en veel andere sites van HCC, zoals die van de diverse groeperingen, de Vraagbaak, HCC!forums en Kadernet, niet bereikbaar zijn. Ook de Ledenadministratie kan hierdoor een aantal systemen niet gebruiken.

HCC!net is niet getroffen, leden die een HCC!net e-mailadres gebruiken kunnen dus gewoon blijven mailen, webmail is bereikbaar via webmail.hccnet.nl. Er wordt hard aan gewerkt om de websites te herstellen en waar nodig hardware te vervangen. Gezien de grote impact van de aanval, is het op dit moment moeilijk te voorspellen hoe lang dit gaat duren. Zodra er meer bekend is, laten we dat uiteraard weten.
Bron: https://www.hcc.nl/
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Za 07 Jul 2018, 19:09

Allereerst Linux Mint forum dank dat jullie even als een soort intermediair willen fungeren!

Roept wel de vraag op hoe de (in dit geval Ubuntu) leden te informeren wanneer het platgaan van een/de website door welke oorzaak dan ook in de toekomst nogmaals mocht plaatsvinden?

Ik ben uitgeweken naar dit forum met de mazzel dat er dus reeds een topic over bestond. Echter de eerste dagen heb ik me behoorlijk suf gezocht zonder resultaat.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Za 07 Jul 2018, 19:16

Ik denk dat, aangezien meerdere websites bij HCC gehost worden en alles software en hardwarematig geheel plat ligt, het heel moeilijk wordt om de leden te bereiken. Het zou kunnen via de Sociale netwerken zoals Twitter, Google+ en Facebook maar niet elk lid maakt daar gebruik van. Dus blijven de meeste leden toch in het ongewisse.
Leon

Berichtdoor Leon » Za 07 Jul 2018, 19:44

HCCnet mail schijnt te werken, kunnen ze daar iig de leden mee op de hoogte houden (geen idee of dat gebeurd is, ik ben geen HCC lid)
Op security.nl heeft ook een stukje gestaan, geen idee of dat geüpdate wordt
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Ma 09 Jul 2018, 16:21

Dus blijven de meeste leden toch in het ongewisse.
Dat lijkt mij een onwenselijke situatie. Gelet op de toename van allerhande cybercriminaliteit, is 'een manier' om alle leden te informeren wel noodzakelijk denk ik. Hoe die 'manier' precies vorm te geven....tja.....wellicht dat ieder lid een emailadres opgeeft bij z'n account, waar naartoe dan een melding wordt gestuurd in geval van platliggen van de betreffende website?
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 09 Jul 2018, 16:37

Hoe willen ze een email aan alle leden versturen als echt alles, dus software en hardwarematig, bij HCC plat ligt....? De geregistreerde accounts met de email adressen bij Ubuntu NL stonden daar op een server op een VM zover ik begrepen heb en kunnen dus niet opgevraagd worden, wat op zijn beurt weer in houdt dat ze de leden dus niet kunnen contacteren. Er is niemand die al die email adressen ergen apart gaat opslaan en bijhoud. Vergeet niet dat forums immers door vrijwilligers worden onderhouden, gemodereerd etc..

Misschien had HCC ergens een VM voor de verschillende sites die ze hosten kunnen opzetten waar ze een "In onderhoud" pagina op konden plaatsen met uitleg zoals ze bij hun eigen hoofdpagina hebben gedaan. Of misschien alle website links laten redirecten naar de site van HCC als dat mogelijk mocht zijn? Dat was eventueel een oplossing geweest...?
Leon

Berichtdoor Leon » Ma 09 Jul 2018, 16:41

Ze hadden de leden ook via Twitter op de hoogte kunnen houden, is ook niet gebeurd.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 09 Jul 2018, 16:48

Zoals ik eerder aan gaf:
Het zou kunnen via de Sociale netwerken zoals Twitter, Google+ en Facebook maar niet elk lid maakt daar gebruik van. Dus blijven de meeste leden toch in het ongewisse.
Maar aangezien ze dat ook nog niet eens gedaan hebben kan het zijn dat ze onderbemand zijn of niet echt gebruik maken van de sociale netwerksites.

Edit: De twitter accounts die ik zo 1,2,3 gevonden hebt zijn niet echt actief meer: https://twitter.com/stichtingubuntu?lang=en https://twitter.com/ubuntunl?lang=en
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Di 10 Jul 2018, 16:21

Mijn technische kennis reikt niet zover dat ik een fatsoenlijk oordeel kan geven over hoe de leden dan wel te bereiken in geval van een calamiteit. Maar dat de zaak echt goed platligt is nu wel duidelijk.

Er ligt dus nog een nieuwe uitdaging te wachten wanneer als weer werkt.

Terug naar “Het Mint café”