Ubuntu forum niet bereikbaar

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
Maik
Held
Held

Re: Ubuntu forum niet bereikbaar

Berichtdoor Maik » Di 10 Jul 2018, 19:24

Je zou kunnen proberen dit onder de aandacht te brengen op het IRC kanaal van Ubuntu NL op Freenode, het kanaal wat je moet hebben is #ubuntu-nl
Spreek ze daar eens aan zodat ze samen met HCC naar een oplossing voor dit probleem zouden kunnen zoeken zodat ze, als het nog eens voor komt, de leden op de hoogte kunnen brengen.

Nu alles al meer dan een week plat ligt is geen goed teken.
EvanC
Junior
Junior

Berichtdoor EvanC » Wo 11 Jul 2018, 15:50

HCC is weer online met dit bericht: We zijn er weer

"De volledige infrastructuur is opnieuw ingericht en ze zijn nog steeds druk doende om onder meer de site van PC-Active en de verschillende groeperingensites weer online te krijgen. De cyberaanval van vorige week heeft ons hard getroffen, maar gelukkig is er niets onoverkomelijk gebleken."
VMware Workstation Player
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Ma 16 Jul 2018, 13:32

Nederlands Ubuntu forum helaas nog steeds plat... nog maar even afwachten.
Peterbeter
Junior
Junior

Berichtdoor Peterbeter » Ma 16 Jul 2018, 17:00

Inmiddels zijn we een week verder en is er nog steeds geen enkele informatie over stand stand van zaken bij Ubuntu-nl.
Op deze site staat een algemeen verhaal dat laatst is ge-update op 5 juli .
https://www.facebook.com/HCCconnect/pho ... =3&theater

Weet iemand hoe/waar nadere informatie te verkrijgen?
Groen is er in vele soorten
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 16 Jul 2018, 17:06

fthiel schreef:Nederlands Ubuntu forum helaas nog steeds plat... nog maar even afwachten.

Als ze alles van grond af aan opnieuw moeten opbouwen en instellen dan zal dat nog wel een tijdje duren. Prioriteit was zowiezo eerst de site van HCC zelf zo snel mogelijk weer online te krijgen, de wat kleinere sites zijn bijzaak. Niet te vergeten dat het ook nog eens Hobbynet-vrijwilligers zijn die samen met andere partijen aan het hele handeltje werken zover ik begrepen had.

Zelf ergens hosten zou een optie kunnen zijn maar ook bij een web hosting provider kan het mis gaan alhoewel daar waarschijnlijk een oplossing geboden kan worden waardoor een website weer sneller online komt te staan. Ik hoop dat ze voor het forum van Ubuntu NL nog een backup beschikbaar hebben van voor de cyberaanval plaats vond.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 16 Jul 2018, 17:09

Peterbeter schreef:Weet iemand hoe/waar nadere informatie te verkrijgen?

Door HCC even te mailen? Contact gegevens zullen wel beschikbaar zijn op hun site. Ubuntu NL contacteren kan enkel via IRC in het #ubuntu-nl support channel volgens mij.
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Ma 16 Jul 2018, 19:04

Als ze geen reservekopie hebben van het forum, raken er letterlijk tienduizenden berichten van mij kwijt.... Twaalf jaar forumaanwezigheid; een deel van mijn leven. :(

Ach ja. Een schone lei heeft ook iets aantrekkelijks....
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Ma 16 Jul 2018, 19:43

Ongeacht het aantal berichten of hoe lang iemand lid is of is geweest, dat geldt voor alle leden bij Ubuntu NL of eender welk forum. Van 12 jaar berichten en info verliezen is niet niks als het mocht zijn dat er geen backup is.
EvanC
Junior
Junior

Berichtdoor EvanC » Ma 16 Jul 2018, 20:41

Pjotr schreef:Als ze geen reservekopie hebben van het forum, raken er letterlijk tienduizenden berichten van mij kwijt...

HCC forums op de HCC site is ook nog niet bereikbaar (daar hoopte ik te zien hoeveel fora er gehost worden).
Er worden op de site helaas geen status-updates gegeven: en dat geeft uiteraard aanleiding voor de wildste scenario's.
Openheid lijkt me de enige oplossing.
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Wo 18 Jul 2018, 15:48

Tja... het zou wel wat wrang zijn wanneer de Ubuntu.nl site geen backup zou hebben. Een van de basisregels in ICT-land is toch om altijd een backup te hebben. Sterker nog, ik las ooit 'One backup is no backup'. Maar goed het blijft nu speculeren.
Ik ga ervan uit dat de site op termijn weer bereikbaar zal zijn. Hopelijk met alle berichten. Dat gun ik Pjotr uiteraard het meeste ;-)!
Lijkt me dan wel duidelijk dat er lessen getrokken worden uit deze calamiteit. To be continued...
EvanC
Junior
Junior

Berichtdoor EvanC » Wo 18 Jul 2018, 16:33

Het voelt een beetje drammerig om na zo'n cyberaanval om helderheid te vragen. Toch heb ik het HCC hoofdbestuur een mail gestuurd:

"Geachte heer / mevrouw,

Deze mail betreft het ontbreken van elke informatie over de status van het Ubuntu forum.

Hoezeer de impact van de cyberaanval ook is geweest is de HCC homepage nu wel bereikbaar: en kan men openheid van zaken geven.

Verwonderd vraag ik me af waarom dat niet het geval is.

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Mijn naam (een bezorgd Ubuntu forumlid)
"
fthiel
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor fthiel » Wo 18 Jul 2018, 16:38

EvanC schreef:Het voelt een beetje drammerig om na zo'n cyberaanval om helderheid te vragen.
[/i]"

Voel je niet bezwaard. Lijkt me heel redelijk. Ben zeer benieuwd naar de reactie.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Wo 18 Jul 2018, 18:03

Ik weet niet hoe het reilen en zeilen bij HCC eraan toe gaat en kan ik het finaal bij het verkeerde eind hebben, maar het zijn (Hobbynet) vrijwilligers die eraan werken en worden er niet voor betaald om het te doen, tenminste dat neem ik aan. Daarnaast hebben ze hun eigen leven met jobs en familie, niet te vergeten de vakantie periode die mee speelt. Geduld is een schone zaak.
Ook de cyberaanval moet men niet onderschatten gezien, nogmaals, de software en hardware getroffen is geweest. Alles van de grond af aan opbouwen is niet niks en kost een aardige cent.

Openheid boeit me niet zo, wat belangrijker is is dat er beter gecommuniceert kon en kan worden op alle vlakken, zowel naar de web- en forumbeheerders met hun teams en de leden. De indruk die ik kreeg van bepaalde reacties her en der op het web duiden erop dat dit niet echt gebeurd is.
Leon

Berichtdoor Leon » Wo 18 Jul 2018, 19:27

Is ook niet gebeurd. Als je bv op Facebook leest dat team leden van ubuntu elkaar al niet kunnen bereiken zit er iets heel erg fout
frits
Senior
Senior

Berichtdoor frits » Wo 18 Jul 2018, 19:49

Ik hoop dat het gauw opgelost is. Een van de forums waar ik regelmatig kom.
Asus Vivobook met 11.6" touchscreen, dualboot Mint 18.3 en Win 10

Terug naar “Het Mint café”