Als newbie (wanneer ben je dat trouwens niet meer?) heb ik een vraag die waarschijnlijk al duizend keer is gesteld:
Mijn tweede HDD (ext4 format) heeft al een tijdje prima gewerkt als Backup.
Ineens (?) heb ik echter geen rechten meer, ik ben zelfs geen eigenaar meer.
Alleen Timeshift schrijft er nog op.
Ik weet dat dit hier al talloze malen besproken is, maar kan het item niet meer vinden of mijn zoekopdracht is niet goed.
Via google vind ik alleen antwoorden die niet geheel passen bij deze situatie, of ik begrijp het niet. Wat ben je toch snel verwend om terminalopdrachten klakkeloos te kopiëren, maar ben beducht voor fouten, vandaar dat ik niet lukraak maar wat wil gaan proberen.
Wie kan het uitleggen, of: waar kan ik het juiste (en betrouwbare) antwoord vinden? THnx
U bent niet de eigenaar en kunt dus eigenschappen niet wijzigen
-
- Junior
U bent niet de eigenaar en kunt dus eigenschappen niet wijzigen
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Nvidia RTX 3080Ti | Asrock X670E Steel Legend
Re: U bent niet de eigenaar en kunt dus eigenschappen niet wijzigen
Kan het zijn dat je de mappen of bestanden als root hebt bewerkt?
Kijk eens met 'Eigenschappen' van de mappen of bestanden naar de rechten daarvan, dan kan je zien wie de eigenaar is.
Als ze van root zijn kan je ze alleen als root weer van eigenaar veranderen.
Kijk eens met 'Eigenschappen' van de mappen of bestanden naar de rechten daarvan, dan kan je zien wie de eigenaar is.
Als ze van root zijn kan je ze alleen als root weer van eigenaar veranderen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
/media/[gebruikersnaam]/[NaamVanDePartitie]
controleer en corrigeer de rechten van [NaamVanDePartitie]
controleer en corrigeer de rechten van [NaamVanDePartitie]
Het kan ook zijn dat de partitie door Timeshift wordt vastgehouden en dat is normaal als Timeshift in het Rooster een vast backup-moment heeft.
Als je de partitie dan wilt openen krijg je de melding "Authenticatie is vereist om drivenaam blablabla" te ontkoppelen".
Toets je wachtwoord in en de drive wordt bereikbaar.
Als je de partitie dan wilt openen krijg je de melding "Authenticatie is vereist om drivenaam blablabla" te ontkoppelen".
Toets je wachtwoord in en de drive wordt bereikbaar.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
-
- Junior
Alle bestanden en mappen zijn eigenaar van root. Dat bevalt me al helemaal niet,tot nu toe mis ik niets, maar ik kan dus niets verwijderen en, ik kan geen nieuwe mappen maken. Zou dan Timeshift de hele schijf gegijzeld hebben of zo?
Ik zoek dus een terminalopdracht om de hele schijf (of de hele partitie zo je wilt) weer mijn eigendom te maken met de rechten die ik als gebruiker verder ook heb. DeBaas schreef iets waar ik in dit beginnersstadium niet veel verder kom, misschien ietsjes meer jipenjanneke please?
Joan: Ik kan niets invullen of inloggen, bij eigenschappen / rechten behoort alles tot de Eigenaar root, onderaan de vermelding:"U bent niet de eigenaar en kunt dus deze eigenschappen niet wijzigen".
Ik zoek dus een terminalopdracht om de hele schijf (of de hele partitie zo je wilt) weer mijn eigendom te maken met de rechten die ik als gebruiker verder ook heb. DeBaas schreef iets waar ik in dit beginnersstadium niet veel verder kom, misschien ietsjes meer jipenjanneke please?
Joan: Ik kan niets invullen of inloggen, bij eigenschappen / rechten behoort alles tot de Eigenaar root, onderaan de vermelding:"U bent niet de eigenaar en kunt dus deze eigenschappen niet wijzigen".
Linux Mint 21.3 Virginia| | 16-core AMD Ryzen 9 7950X | AMD Navi 21 [Nvidia RTX 3080Ti | Asrock X670E Steel Legend
Om root acties te doen moet je eerst als root aanmelden.
Dat kan met Mint Cinnamon in de Bestandsbeheerder met het muismenu van gewenste locatie (bestand of map) en dan kiezen voor "Open als beheerder".
Je moet dan je wachtwoord intypen en bent daarna root en kunt alles veranderen. LET DUS GOED OP WAT JE DAN DOET.
Dat kan met Mint Cinnamon in de Bestandsbeheerder met het muismenu van gewenste locatie (bestand of map) en dan kiezen voor "Open als beheerder".
Je moet dan je wachtwoord intypen en bent daarna root en kunt alles veranderen. LET DUS GOED OP WAT JE DAN DOET.
-
- Junior
Gelukt! Thnx