Libreoffice 6.2.5

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior

Libreoffice 6.2.5

Berichtdoor JanKol » Ma 29 Jul 2019, 18:48

Hier: https://www.security.nl/posting/618686 wordt geschreven dat LO onverlaten de mogelijkheid zou bieden via macro's te rommelen in je computer, hetgeen verholpen zou zijn met versie 6.2.5. Nu gebruik ik Linux Mint 19.1 met LO Versie: 6.0.7.3, Build ID: 1:6.0.7-0ubuntu0.18.04.8, CPU-threads: 2; Besturingssysteem: Linux 4.15; UI-render: standaard; VCL: gtk3; Locale: nl-NL (nl_NL.UTF-8); Calc: group (mondvol maar dat staat er nu eenmaal).

In de reacties op genoemd artikel is een reeks postings m.b.t. Linux Mint verschenen, waarbij ik sommige kan volgen en een heleboel niet. Maar ja, hoe zit dat nu. Bij installatie van Mint werd LO 6.0.7 geïnstalleerd. Daarna zijn er legio updates geweest via het updatesysteem van Mint, de laatste vorige week; daarvan uitgaande neem ik aan dat ik eigenlijk met dat 6.2.5 werk al wordt het nog 6.0.7 genoemd. Heb ik het goed of juist niet en als dat het geval is wat te doen?

Ik heb al eens gekeken bij LO maar schrik een beetje van het enorme aantal installatiebestanden dat verschijnt als ik "/LibreOffice_6.2.5.2_Linux_x86-64_deb/DEBS/" open en als ik daarmee al aan de gang zou gaan doe ik denkelijk nog iets overbodigs ook, want waarom ontvang ik zo regelmatig updates via de update-functie van Linux Mint

Ik heb dit verhaal ook bij de "Users Libreoffice" mailgroep geplaatst
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Re: Libreoffice 6.2.5

Berichtdoor Joan » Ma 29 Jul 2019, 20:02

De Libre updates hoeven niets te maken te hebben met de Libre versie. De nieuwe onderdelen kunnen veiligheids-aanpassingen zijn of verbeteronderdelen waarvan je de info kunt lezen bij die updates.
Het Libre versie nummer wijzigt alleen als de hele nieuw basis wordt vernieuwd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Pjotr
Held
Held

Re: Libreoffice 6.2.5

Berichtdoor Pjotr » Di 30 Jul 2019, 11:13

Gewoonlijk plukken de ontwikkelaars van Ubuntu/Mint de veiligheidsreparaties voor LibreOffice "los" bij een hogere versie, en pompen ze die vervolgens terug in de lagere versie van je Mint of Ubuntu. Met behoud van die lagere versie dus, want dat is een extra garantie voor stabiliteit:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... 2.html#ID5
(punt 5)

LibreOffice zit in de pakketbron "Main", en dat is de best onderhouden pakketbron van allemaal, want die valt rechtstreeks onder het bedrijf Canonical:
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/m ... breoffice/

Kortom: ondanks het feit dat je een oudere LibreOffice draait, hoef je niet bang te zijn dat je veiligheidsreparaties misloopt. Zoals gewoonlijk zijn dit soort nieuwsberichten de zoveelste storm in een glas water. Gewoon rustig afwachten, komt allemaal vanzelf goed. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 22.1 Xia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.

Terug naar “%s” Software en applicaties