Installatie Mint op een 2e schijf
Installatie Mint op een 2e schijf
Goedemiddag. Ik heb op 1 SSD windows 10 over de hele partitie. Ik heb een 2e SSD schijf waarop ik Linux Mint wil zetten en gebruik maken van de hele schijf. Start Linux dan op? of alleen Windows-10?
Re: Installatie Mint op een 2e schijf
Doe wat hier op deze pagina (klik) wordt uitgelegd vanaf deel 8
Welke eerst start kan je zelf bepalen maar je kan ten alle tijd bij opstart ook Linux of Windows laten starten.
Welke eerst start kan je zelf bepalen maar je kan ten alle tijd bij opstart ook Linux of Windows laten starten.
Hallo. Bedankt voor de tip. Ik ga het eerst nalezen , NFTS veranderen in Fat 32 van de 2e schijf en mint installeren.
Goedemiddag. Ik ben begonnen maar ik durf niet verder want ik kan geen onderscheid maken op welke schijf ik Linux Mint wil installeren. De ruimte van de 2 schijven telt hij bijelkaar op maar zegt wel dat er geen andere OS is gevonden. Kan ik dan toch door gaan en kan ik dan ergens verder in het proces precies aangeven waar ik wat wil hebben. Ik heb gezien dat Windows op sda2 staat en de de 2e poartitie op die schijf sda1 is. Ik ben bekend met de Linux indeling. Is er iemand in Breda die mij wil helpen tegen betaling? Mvg
Als je Windows 100% wil veiligstellen, haal dan deze schijf los.
Je kunt dan probleemloos met de Linux installatie experimenteren.
Als dat naar tevredenheid werkt sluit dan de Windows schijf weer aan.
Zorg dat je in BIOS de Linuxschijf als eerste opstart, of verwissel de schijf aansluitingen zodat de Linux schijf als eerste opstart.
In Linux terminal geef je de opdracht:
sudo update-grub
En in het Linuxopstartmenu kun je daarna kiezen voor Linux of Windows.
In een UEFI machine!!!!!!
Vergeet je niet van te voren secureboot, fastboot en TPM (TCM) uit te zetten in BIOS?
Voor zowel UEFI als legacy BIOS
In Windows cmd terminal, als administrator, powercfg /H off al ingegeven?
Tijdverschil problemen Windows/Linux?
Installeer in Windows van http://www.timesynctool.com/
Dan loopt de tijd na een 30 tal seconden weer gelijk, als........ je een internetverbinding hebt.
Je kunt dan probleemloos met de Linux installatie experimenteren.
Als dat naar tevredenheid werkt sluit dan de Windows schijf weer aan.
Zorg dat je in BIOS de Linuxschijf als eerste opstart, of verwissel de schijf aansluitingen zodat de Linux schijf als eerste opstart.
In Linux terminal geef je de opdracht:
sudo update-grub
En in het Linuxopstartmenu kun je daarna kiezen voor Linux of Windows.
In een UEFI machine!!!!!!
Vergeet je niet van te voren secureboot, fastboot en TPM (TCM) uit te zetten in BIOS?
Voor zowel UEFI als legacy BIOS
In Windows cmd terminal, als administrator, powercfg /H off al ingegeven?
Tijdverschil problemen Windows/Linux?
Installeer in Windows van http://www.timesynctool.com/
Dan loopt de tijd na een 30 tal seconden weer gelijk, als........ je een internetverbinding hebt.
Hallo. Bedankt voor uw advies. Ik heb geen UEFI . BIOS is verouderd. Om de Windows schijf uit te schakelen moet ik dan de PC openmaken of kan ik op een andere manier Windows uitschakelen? In de Bios staat de DVD als eerste opstart en ik heb Windows slaapstand uitgeschakeld. Misschien gewoon doen en dan kijken waar het schip strand. Met vriendelijke groeten
In het BIOS kun je mogelijk de disk uitzetten.
Je kunt daar ook de volgorde van de schijven zien.
Makkelijkst is de zijkant van de PC openmaken, meestal 2 schroeven.
Door verplaatsen van de smalle SATA steker kun je de volgorde van de schijven bepalen.
Dat kun je dan in BIOS zien.
De Linux schijf moet op 1
Wel altijd eerst de spanning er af
Je kunt daar ook de volgorde van de schijven zien.
Makkelijkst is de zijkant van de PC openmaken, meestal 2 schroeven.
Door verplaatsen van de smalle SATA steker kun je de volgorde van de schijven bepalen.
Dat kun je dan in BIOS zien.
De Linux schijf moet op 1
Wel altijd eerst de spanning er af

Goedenavond. Bij navraag waar ik mijn computer gekocht heb vertelden ze dat er maar 1 SSD schijf inzat en dat ze die in tweeen hadden gedeeld. Bij het installeren van Mint vanmiddag zei het systeem dat ze geen ander OS zag en dus ben ik door gegaan met als resultaat W-10 weg en alleen Mint. Ik laat het hierbij. Bedankt voor de hulp en het meedenken. Mvg
Terug naar “%s” Installatie & Boot