USB stick heeft alleen leesrechten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
dirkjanl
Guru
Guru

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor dirkjanl » Zo 31 Mei 2020, 19:11

Raadsels, weer niet gelukt.
Afbeelding
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Maik
Senior
Senior

Berichtdoor Maik » Zo 31 Mei 2020, 22:27

Zo heb ik dat ook een keer aan de hand gehad maar dan dankzij Windows 10 en heb na veel tips en probeersels zoals hierboven de usb stick weg kunnen gooien omdat 'm niet in orde te krijgen was an veel geklooi. Boeide mij trouwens niet, had 'm gratis bij een kerstpakket gekregen. :)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 31 Mei 2020, 23:18

Zo heb ik dat ook een keer aan de hand gehad maar dan dankzij Windows 10 en heb na veel tips en probeersels zoals hierboven de usb stick weg kunnen gooien omdat 'm niet in orde te krijgen was an veel geklooi. Boeide mij trouwens niet, had 'm gratis bij een kerstpakket gekregen. :)
had U mijn typ gevolgd , had U er nog steeds het gebruik van gehad ;)
op de USB stick met ISO 9660 die ik gebruikt heb voor de test en geformateerd heb met Gparted ...
NA AFKOPPELING heb ik nu probleemloos het ISO voor LMDE-4-Cinnamon-64 bits geplaatst
Debian Bookworm_Cinnamon
Jamint
Held
Held

Berichtdoor Jamint » Ma 01 Jun 2020, 00:13

Raadsels, weer niet gelukt.
Afbeelding

@dirkjanl,

Het is frustrerend.

Misschien een "beside the Linux box" gedachte: Mount de onwillige USB-stick eens op een Windows computer en kies voor formatteren; gewoon standaard FAT-32 zoals Windows het voorkauwt. Misschien wordt het ISO bestandssysteem overschreven.
Mijn persoonlijke motivatie om dit te suggereren? Als er andere smaken zijn dan Linux om het doel te bereiken (omgedraaid geldt dat voor mij eveneens) ben ik wel net zo halsstarrig als die dwarse USB stick om NIET "out of the box" te denken.
Wie niet waagt die niet wint, of: neen heb je, ja kun je krijgen ;)

Ik ben benieuwd :)
If it ain't broken, don't fix it.
Maik
Senior
Senior

Berichtdoor Maik » Ma 01 Jun 2020, 02:01

had U mijn typ gevolgd , had U er nog steeds het gebruik van gehad ;)
op de USB stick met ISO 9660 die ik gebruikt heb voor de test en geformateerd heb met Gparted ...
NA AFKOPPELING heb ik nu probleemloos het ISO voor LMDE-4-Cinnamon-64 bits geplaatst
Is een paar jaar geleden geweest en zoals ik al zei heb ik alle mogelijke tips die er op het web te vinden waren, zoals ze in dit topic ook aangeraden worden, geprobeerd.... te vergeefs.
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 01 Jun 2020, 02:58

mogelijke oplossing ? ... ervan uitgaande dat U er niet in geslaagd bent de USB te formatteren met het programma Formatteur voor usb staafjes ( Mint stick )
zet er een nieuwe Linux Mint ISO ( naar keuze ) op met het programma Schijfkopieschrijver ( Mint stick )
dit zou de zaak kunnen rechtzetten , als dit lukt kan U vervolgens terug gaan formatteren
zou afraden van hiervoor Gparted te gebruiken , is naar mijn bescheiden mening ( lees ervaring ) de reden waarom USB sticks zich soms bizar gaan gedragen
mijn twee centjes ...
Debian Bookworm_Cinnamon
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 01 Jun 2020, 09:45

Ja, als ik alles hierboven nogmaals doorlees dan constateer ik dat ik alles wat voorbij komt heb uitgeprobeerd. Loskoppelen via Bestandsbeheer, maar dan is de stick ook niet zichtbaar in Gparted. Alle suggesties van 'DeBaas'. Formatteren via 'Formateur voor USB-staafjes'. Ook onder Windows 7 geprobeerd te formatteren, geen resultaat. Een andere Linux iso er overheen geprobeerd te zetten. Niets heeft geholpen.
Hij gaat maar in de showcast met opschrift: "Onbegrijpelijk" :D .
Bedankt voor het meedenken en mocht iemand nog een idee hebben, ik hoor het graag!
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Ma 01 Jun 2020, 10:16

Doe er een postzegel op en stuur naar een Linux hulp 😎
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Ma 01 Jun 2020, 10:58

Probeer eens of je er een live stick van kunt maken met een Linux Mint distro. Gebruik dat de hele stick, wis alles.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 01 Jun 2020, 11:35

" Probeer eens of je er een live stick van kunt maken met een Linux Mint distro. Gebruik dat de hele stick, wis alles."
er op gelet dat TS aangeeft dat :
" Een andere Linux iso er overheen geprobeerd te zetten. Niets heeft geholpen."
dit verondersteld dat hij geen bootable .ISO bestand op dito USB kan zetten ... en live USB moet ook bootable zijn , ja toch ?
refereer naar mijn laatste post ... waar ik suggereerde van dit .ISO bestand via schijfkopieschrijver over te zetten
zuig dit niet uit mijn duim ... heb het zelf uitgetest met de USB waarmee ik experimenteerde ... wat met Gparted zitten rotzooien tot ik er blijkbaar niets mee kon aanvangen :
OS herkende hem ,niet meer , Formatteur voor usb staafjes kon er niet meer mee weg , Gparted herkende hem als iets 512 MB groot ?
volstrekt onbruikbaar geworden ... Schijfkopieschrijver herkende hem echter onmiddellijk en kon er probleemloos een nieuw bootable ISO op zetten ...
Debian Bookworm_Cinnamon
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Ma 01 Jun 2020, 14:48

tytsjerksteradiel
Sorry. Had ik niet gezien.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 01 Jun 2020, 18:00

....
Bedankt voor het meedenken en mocht iemand nog een idee hebben, ik hoor het graag!
Mocht U er nog zin in hebben ... DE OPLOSSING ... ??? ::)
https://www.youtube.com/watch?v=Asyu4t3p9lA
en / of
https://www.youtube.com/watch?v=V6m5ZPGIbcI

en bespaar een postzegel :)
Debian Bookworm_Cinnamon
Maik
Senior
Senior

Berichtdoor Maik » Ma 01 Jun 2020, 18:11

LOL... allemaal zaken die ik destijds ook heb geprobeerd en allemaal zonder enig succes. Dus ik betwijfel het ten zeerste dat het de TS hiermee alsnog gaat lukken. ::)
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 01 Jun 2020, 19:09

Inderdaad LOL, geen resultaat en het grootste euvel is dat de stick ALLEEN LEZEN is.
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor shoshinsha » Ma 01 Jun 2020, 20:40

Op het gevaar af een domme vraag te stellen:
er zijn usb sticks met een "alleen lezen" tab. Mag ik aannemen dat daar naar gekeken is? Ik heb er dacht ik in de discussie nog niets over gelezen.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 22 Xfce Wilma

Terug naar “%s” Newbie vragen