USB stick heeft alleen leesrechten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
dirkjanl
Guru
Guru

Re: USB stick heeft alleen leesrechten

Berichtdoor dirkjanl » Wo 03 Jun 2020, 16:57

als ik deze link doorneem :
https://www.partitionwizard.com/partiti ... drive.html
zie ik een android phone met een aansluiting voor de USB stick waar we het over hebben ,
en een programma om de usb stick te beheren waar het android ISO op staat ...
Toch geprobeerd, maar eigenlijk snap ik zelf niet waarom: Ik heb met het Android .iso bestand onder Mint een opstartbaar USB stick gemaakt. Dus waarom dan onder Android dat ongedaan proberen te krijgen?

Oké, via een OnTheGo kabel de stick aan een smartphone gekoppeld: Stick wordt herkend, maar is niet te benaderen.

Via een oude Windowsmachine de koppeling gevolgd naar de genoemde partitionwizard. Gedownload en geïnstalleerd. Gestart en de USB stick aan de machine gekoppeld. Ik kan alles controleren op de USB stick met die wizard, maar hij blijft een "AlleenLezen" schijf en kan dus niets bewerken.

Als er iemand is die de stick zelf wil uitproberen, ik stuur hem met alle liefde op. Dat alles ter lering van ons allen. Stuur dan een pb-tje.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 03 Jun 2020, 17:51

Het lijkt wel een soap ;-)
Afbeelding
Wat kan ik nog doen?
dit al uitgeprobeerd ?
sudo umount dev/sdf
gevolgd door :
sudo mkfs.vfat -I /dev/sdf
Debian Bookworm_Cinnamon
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Wo 03 Jun 2020, 18:50

Beste mensen, naar mijn idee vervallen we in herhaling. Ik heb de stick opgestuurd naar een van de deelnemers en we zullen horen wat het resultaat gaat worden. Voor mij is dit voorlopig gesloten.

Vriendelijke groet, dirkjanl
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 03 Jun 2020, 23:39

Beste mensen, naar mijn idee vervallen we in herhaling ???
ik dacht het niet :

1/ U heb niet gereageerd op de post van De Baas :
Berichtdoor DeBaas » Wo 03 Jun 2020, 16:52
Deze stick moet "ergens" gemount staan.
Geef de terminal opdracht df of dfc en geef de lijst hier.
Vervolgens moeten we op zoek naar waarom deze niet umount kan worden.
Het zou kunnen zijn dat er ook een EFI deel op de stick staat, mogelijk kunnen we daar iets mee.

2/ kunt U mij aanwijzen waar U deze procedure toegepast hebt via de terminal ?
sudo umount dev/sdf
gevolgd door :

feedback naar al diegenen die U trachten te helpen hebben had wel gemogen ...
Debian Bookworm_Cinnamon
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Do 04 Jun 2020, 09:17

Beste mensen, naar mijn idee vervallen we in herhaling ???
ik dacht het niet :

1/ U heb niet gereageerd op de post van De Baas :
Berichtdoor DeBaas » Wo 03 Jun 2020, 16:52
Deze stick moet "ergens" gemount staan.
Geef de terminal opdracht df of dfc en geef de lijst hier.
Vervolgens moeten we op zoek naar waarom deze niet umount kan worden.
Het zou kunnen zijn dat er ook een EFI deel op de stick staat, mogelijk kunnen we daar iets mee.

2/ kunt U mij aanwijzen waar U deze procedure toegepast hebt via de terminal ?
sudo umount dev/sdf
gevolgd door :

feedback naar al diegenen die U trachten te helpen hebben had wel gemogen ...
Op het bericht van DeBaas heb ik niet gereageerd, had ik nog niet gezien. Echter, op dat moment had ik de stick al in een een enveloppe gestopt en opgestuurd naar degene uit ons groepje die daar verder mee aan de slag wil.

En hier heb ik aangegeven dat ik al hetgeen mij geadviseerd werd heb uitgevoerd, zonder resultaat. Mijn bericht op 3 juni 9:45 uur.
"Ja, als ik alles hierboven nogmaals doorlees dan constateer ik dat ik alles wat voorbij komt heb uitgeprobeerd. Loskoppelen via Bestandsbeheer, maar dan is de stick ook niet zichtbaar in Gparted. Alle suggesties van 'DeBaas'. Formatteren via 'Formateur voor USB-staafjes'. Ook onder Windows 7 geprobeerd te formatteren, geen resultaat. Een andere Linux iso er overheen geprobeerd te zetten. Niets heeft geholpen."

Nogmaals allen bedankt voor het meedenken, ik wacht nu op degene die de stick in de bus krijgt en mij antwoord geeft.

Vr groet,
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Do 04 Jun 2020, 09:20

Nogmaals allen bedankt voor het meedenken, ik wacht nu op degene die de stick in de bus krijgt en mij antwoord geeft.
Hopelijk kom je meer te weten.
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 04 Jun 2020, 12:44

verwijzend naar de " GOUDEN TYPS " in uw signatuur :
Tips voor forumberichten
Berichtdoor Joan » Wo 17 Okt 2018, 04:06
Hulp bij het plaatsen van forumberichten.
[*]Zoek voor je post - soms is een vraag al eerder gesteld.
[*]Wees duidelijk - Help is niet duidelijk, Help, mijn muis werkt niet is dat wel.
Heb Geduld - soms is het nodig een probleem uit te zoeken.
[*]Google is your friend - vaak staat een oplossing al ergens op het internet. Het zou echter wel leuk zijn dat je het dan hier even meldt. Dat kan een ander dan weer uren zoeken schelen.
[*]Wees vriendelijk - Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn.
[*]Gebruik Imgur - Voor afbeeldingen. Kijk in Afbeelding plaatsen hoe dat gaat.
[*]Welke versie - Vertel bij je vraag welke versie van Mint je gebruikt, bijvoorbeeld Mint 18 Cinnamon. Lees ook Vermeld systeem info bij een vraag.
[*]Geen oude topics omhoog brengen oftwel bumpen - Zie hier voor:Omhoog brengen van oudere inactive topics.
Vermeld het resultaat - Vermeld ook de oplossing als je probleem is opgelost, daar leert iedereen van.

los van het aspect " geduld " , er misschien ook de aandacht op trekken dat het uiteraard op de eertse plaats de bedoeling was van een probleem op te lossen maar gezien dit een forum is , ook de bijgebrachte kennis te delen met de deelnemers en eventueel geïnteresseerde bezoekers ervan .
dan maar hopen dat de nieuwe bezitter van uw USB stick de moeite zal nemen om hierover te feedbacken ?
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Do 04 Jun 2020, 18:54

ik wacht nu op degene die de stick in de bus krijgt en mij antwoord geeft...
Toeval of niet , wellicht heeft TS Geert M de beruchte USB Stick reeds in de brievenbus gevonden ?
USB formatteren met een terminal opdracht :
Zie : https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?t ... 048660#new

hier wordt het interessant ;
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 18:10:35 »
De code kan je vinden: https://nl.wikihow.com/Een-USB-drive-fo ... -in-Ubuntu
zie methode 2
Whatever , zeker op te volgen mocht je geïnteresseerd geweest zijn in de mogelijke oplossing voor dit formatteringsprobleem
Debian Bookworm_Cinnamon
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Za 06 Jun 2020, 11:37

De USB stick is gisteren door een mij om zijn kennis gewaardeerd lid van dit forum onderzocht. Hij heeft van alles geprobeerd om de stick aan de praat te krijgen, maar dat is niet gelukt. En onderzoek op internet zegt dat er mogelijk een onderbroken of slecht gesoldeerd onderdeel de oorzaak zou kunnen zijn. Dat gaan we verder niet onderzoeken. De stick zit nu in het ronde archief.
Bedankt voor de vele, in ieder geval voor mij, leerzame reacties.

Vr groet, dirkjanl
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Za 06 Jun 2020, 23:54

Spijtig dat het stuk is anders hadden we misschien weer vat bijgeleerd.
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Zo 07 Jun 2020, 00:44

wat bijgeleerd
In ieder geval diverse benaderingen om een onwillige USB aan de praat te krijgen, inclusief de mogelijkheid dat de USB stick zelf defect is.
Prijs 64GB USB3 €6,99
Prijs 32GB USB3 €4,99
Bij bekende NL leverancier,
bij Aliexpress nog iets lager. (inclusief langere verzendtijden en ?kwaliteitsproblemen?)
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Zo 07 Jun 2020, 13:57

Een ander, interessant draadje om te volgen (in verband met het formatteren van een USB-stick ): https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107932.0
Of dit nu verband houd met elkaar laat ik in het midden.
Maar, de kennis/ het leren, over het formatteren van een USB-stick en al wat er bij komt kijken, opschroeven kan nooit kwaad.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
tytsjerksteradiel
Held
Held

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 07 Jun 2020, 15:03

Een ander, interessant draadje om te volgen (in verband met het formatteren van een USB-stick ): https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107932.0
Of dit nu verband houd met elkaar laat ik in het midden.
Maar, de kennis/ het leren, over het formatteren van een USB-stick en al wat er bij komt kijken, opschroeven kan nooit kwaad.
volledig met eens , alleen al de post van Jolo m.b.t. Terminal commando's :

Doe dan voordat je de probleem USB-stick inplugt, het volgende terminalvenstercommando
Code: [Selecteer]
tail -f /var/log/syslog
[Enter]

Maak vervolgens met de muis het terminalvenster zo breed als de monitor. En plug dan de probleem USB-stick in een USB-poort. De regels die er dan bijkomen tonen hoe je USB-stick wordt herkend. Het tail commando beëindig je met de toetsenbord combinatie Ctrl+C.

Verder zou je de probleem USB-stick nog kunnen testen, met een badblocks terminalvenstercommando
Code: [Selecteer]
sudo badblocks -nsv /dev/sd*
[Enter]

Dan wordt er een niet-destructieve lezen-en-schrijven-test uitgevoerd. Let wel, zo een test kan wel een uur of langer duren. Als het nodig is, kan de test worden afgebroken met de toetsenbord combinatie Ctrl+C.
Debian Bookworm_Cinnamon

Terug naar “%s” Newbie vragen