Kan mijn oude HHD-schijf niet meer benaderen.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Kan mijn oude HHD-schijf niet meer benaderen.

Berichtdoor KeesS » Ma 02 Nov 2020, 02:14

OS = LinuxMint 19.1.

nadat ik met deskundige hulp en advies van 'Jamint' LinuxMint 19.1 op mijn PC heb geïnstalleerd, zijn de problemen beschreven in het topic "Netwerk-instellingen" (26 sept 2020) 'zo goed als opgelost'
Ik heb nu een lekker soepel lopend systeem, maar....... mis toch een paar belangrijke dingen.

In mijn desktop-PC zitten 2 harde schijven. (zie het plaatje hieronder)
Afbeelding

Een HDD-schijf 640 GB (op het plaatje =<sda>=) waarop voorheen LinuxMint 18.1 was geïnstalleerd.
Op die HDD-schijf staan ook 2 partities : sda5 = /DATA (met al mijn tekst-documenten) en sda6 = /FOTO (met al mijn afbeeldingen)

Later is een snellere SSD-schijf 120 GB =<sdb>= ingebouwd waarop toen in de partitie <sdb1> LinuxMint 18.1 is geïnstalleerd en van de oude HDD-schijf verwijderd.
Op de oude HDD-schijf heb ik alleen de 2 partities sda5=/DATA en sda6=/FOTO laten staan; de andere partities zijn verwijderd.

Met 'koppelingen' in LinuxMint 18.1 kon ik mijn DATA en FOTO's op de oude HDD-schijf blijven gebruiken.
...........................

Ná moeilijkheden met "Netwerk-instellingen" waardoor ik LinuxMint 18.1 niet meer kon opstarten is de SSD-schijf leeg gemaakt en hierop is toen LinuxMint 19.1 geïnstalleerd.
Hierdoor is deze schijf van 'Name' veranderd en is dat nu =<sda>= LinuxMint 19.1 geworden.

Helaas werken de koppelingen naar /DATA en /FOTO niet meer, en wat erger is, ik kan de oude HDD-schijf niet meer vinden en/of benaderen vanuit LinuxMint 19.1.
Ik kan de schijf niet meer vinden; niet met 'Gparted' en ook niet met "Schijven" ; ik vind alleen maar de nieuwe SSD-schijf =<sda>=

Ik heb van alles geprobeerd om via de terminal met "cd.." enz. terug te gaan naar media.....enz om bij de oude schijf terecht te komen, maar mijn kennis hiertoe is onvoldoende.
Nu is mijn hoop dat iemand middels de UUID-nummers op het plaatje toch nog een mogelijkheid weet om verbinding te maken met de partities /DATA en /FOTO.

Op mijn Laptop-PC met Linux 18.3 heb ik wel mappen met /DATA en /FOTO, maar die zijn niet helemaal gelijk aan de partities op de oude schijf.
Ik mis daar o.a. de instellingen van mijn Rsync-backup die een vriendelijk forum-gebruiker lang geleden voor mij heeft gemaakt. (dat zit ook in /DATA).

Ik hoop dat ik met dit relaas het probleem duidelijk heb gemaakt en iemand van U een oplossing weet.

VrGr,..
KeesS.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
emvedeesje
Guru
Guru

Re: Kan mijn oude HHD-schijf niet meer benaderen.

Berichtdoor emvedeesje » Ma 02 Nov 2020, 09:28

Hallo KeesS,
Wat zie je als je opstart met een Live-USB?
Je kan daar zowel gparted als schijven gebruiken.
En geef ook daar eens het command:
Code: Selecteer alles
lsblk -f
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Kan mijn oude HDD-schijf niet meer benaderen.

Berichtdoor KeesS » Di 03 Nov 2020, 00:00

Rectificatie:
in onderwerp wordt bedoeld "HDD-schijf" ..ipv HHD-schijf.,

VrGr,
KeesS
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Kan mijn oude HDD-schijf niet meer benaderen.

Berichtdoor KeesS » Di 03 Nov 2020, 00:36

Opgestart met Live-USB-stick kan ik helaas geen plaatjes maken om mijn antwoord te verduidelijken.
Zal proberen zo getrouw mogelijk weer te geven wat er op mijn scherm staat.

Gparted:
/dev/sda.....LinuxMint 19.1......111.79 GB
/dev/sdb.....USB-stick.....14.79 GB

Schijven/Disks:
/dev/sda1.....LinuxMint (Bootable).....120 GB Toshiba A 100
/dev/sdb1.....Linuxmint 19.1.....16 GB drive (=mijn USB-stick)

Lsblk -F
sda
.....sda1.....ext4.....(nu volgt een lang UUID-nummer)
sdb .....iso. linuxmint 19.1 cinnamon 64 bits
.....sdb1.....iso. LinuxMint 19.1..................../Cdrom
.....sdb2.....Vfat Linuxmint 19.1
sr0

..........................................

Ook met de Live-USB-stick is de schijf met de partities DATA en FOTO niet te vinden.
Iemand heeft mij eens gezegd dat, niet met de aanduiding /dev/sda of /dev/sdb, maar met het UUID-nummer (of getal?) de schijven of partities altijd terug gevonden kunnen worden.
Ik denk, dat dit dan met gebruik van terminal-commando's kan gebeuren; maar hiervoor heb ik zelf onvoldoende kennis van zaken.
Wie, oh wie, weet hier meer over?

Even een aanvulling op dit bericht.
Nu ik met dit onderwerp bezig ben, schiet me ineens te binnen dat die UUID-nummers ook iets te maken hebben, of opgenomen moeten zijn, in een "fstab". Maar ook hier ben ik verder niet mee bekend helaas. Wie weet hier meer van ??

VrGr,
KeesS
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Di 03 Nov 2020, 09:16

dag KeesS,

zo te zien is je harde schijf niet actief.
En vooraleer in bestanden te duiken en iets aan te passen moet dit natuurlijk eerst opgelost worden.

Opstarten met een live-USB doen we, omdat alles wat in de fstab staat van je gebruikte OS, dan geen invloed heeft op het koppelen van schijven.

Je kan enkele zaken controleren:
- de computer openen en nagaan of de connectoren van die harde schijf nog goed geplaatst zijn.
Eens verwijderen + terugplaatsen, ook de stekker op het moederbord bekijken.
- tijdens het opstarten met de juiste (welke?) functietoets naar de BIOS instellingen gaan kijken of je naast je SSD ook de HD kunt zien

Laat al eens weten wat dit geeft...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Wo 04 Nov 2020, 00:43

dag KeesS,
Je kan enkele zaken controleren:
Hardware:
- de computer openen en nagaan of de connectoren van die harde schijf nog goed geplaatst zijn.
Eens verwijderen + terugplaatsen, ook de stekker op het moederbord bekijken.

* De inhoud van een computer is voor mij tot verboden terrein verklaard.
Ik heb absoluut geen kennis van die technische dingen en durf voor geen goud iets los te maken omdat ik niet weet wát ik losmaak en wát ik daarmee aanricht.

Software
- tijdens het opstarten met de juiste (welke?) functietoets naar de BIOS instellingen gaan kijken of je naast je SSD ook de HD kunt zien

* hiervoor geld bijna hetzelfde. Ik heb heel voorzichtig met <Del> opstarten de/het BIOS geopend en daar eens rondgekeken zonder iets te openen en/of veranderen.
Ik heb de hele BIOS doorzocht, maar weet niet wáár ik de SSD en/of HDD moet zoeken of kan vinden. Het is voor mij 'abacadabra'.
....................................................................
Wel vond ik in oude "Tomboy-notities" het volgende:
***CAPC = /etc/fstab: static file system information.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=39ed3061-bb0a-4e5e-b886-cf0c57b2853f / ext4 errors=remount-ro 0 1

# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=9b83602f-23d3-4c29-b189-3fd40b2ea228 none swap sw 0 0

# /DATA was on /dev/sda6 during installation
UUID=02c30de8-9a2a-43c0-9d03-8da665c6d4b0 /DATA ext4 defaults 0 2

# /FOTO was on /dev/sda7 during installation
UUID=fd94a611-0470-4de4-a22e-9474b2aa4d78 /FOTO ext4 defaults 0 2

............................................................
Dit is een 'fstab' uit mijn PC waarop toen LinuxMint 17.3 was geïnstalleerd op de (nu onvindbare) harde schijf, wat later LinuxMint 18.1 geworden is.
Hierop staan /DATA en /FOTO nog met UUID-nummers vermeld, en als ik het goed begrijp is dat niet veranderd en staat dat nog steeds zo op die harde schijf.

Vraag: ( misschien een domme vraag)
Wat kan er gebeuren als ik deze gegevens van /DATA en /FOTO kopieëer en in mijn huidige /etc/fstab plak?
Verniel ik dan iets, of....zou ik dan met veel geluk die partities weer kunnen bereiken ??

VrGr,
KeesS
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Wo 04 Nov 2020, 09:50

dag KeesS,
Wat kan er gebeuren als ik deze gegevens van /DATA en /FOTO kopieëer en in mijn huidige /etc/fstab plak?
Verniel ik dan iets, of....zou ik dan met veel geluk die partities weer kunnen bereiken ??
- Dat zou je kunnen overwegen ALS de schijf gekend is, doch dat is niet zo, want van de HD-schijf is niets te vinden in Linux.
- net om te vermijden dat je opstart onder controle van je huidige fstab, deden we dat onder de Live-USB, en daar is je HD niet te zien.
- het heeft dus geen zin om in in fstab in te grijpen. Je riskeert dat je blijft hangen bij het opstarten, en dat is een nog grotere stap achteruit.
- eerste voorwaarde is dus dat de HD "gezien" wordt in de BIOS, tweede voorwaarde dat de HD voorkomt in de lijst met blkid vanaf de Live-USB

Wat je wél zou kunnen doen, aangezien BIOS en bekabeling boven je petje gaat:
Zoek iemand die wat over BIOS en schijven weet, en dat hoeft niet geen linux kenner te zijn.
Laat hem eerst kijken in de BIOS en daarna in de computer naar de kabel verbindingen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Do 05 Nov 2020, 03:07

- eerste voorwaarde is dus dat de HD "gezien" wordt in de BIOS,
tweede voorwaarde dat de HD voorkomt in de lijst met blkid vanaf de Live-USB

Afbeelding
dit is een foto gemaakt met mijn tablet van de "lsblk -f" van de Live-USB-stick.
Ik zie daarop een <sda> en een <sdb>
<sdb> geeft duidelijk aan van LinuxMint 19.1 te zijn; dat betreft volgens mij dan de nieuwe SSD-schijf....denk ik.
<sda> zou dan mogelijk de oude HDD-schijf kunnen zijn met /DATA en /FOTO.
of zie ik dit verkeerd ??
Wat je wél zou kunnen doen, aangezien BIOS en bekabeling boven je petje gaat:
Zoek iemand die wat over BIOS en schijven weet, en dat hoeft niet geen linux kenner te zijn.
Laat hem eerst kijken in de BIOS en daarna in de computer naar de kabel verbindingen.

groeten van Michael
Hoewel ik, ivm de corona-problemen, terughoudend ben om momenteel iemand in huis te halen, zal ik eens rondvragen of er zo'n "BIOS-" en computerdeskundige te vinden is.
Mijn vrouw (hulpbehoevend) en ikzelf behoren beiden tot de "risico-groep" (84 en 86 jaar) en ik vraag mezelf af of mijn computer-hobby het risico van besmetting wel waard is.
Liever zoek ik naar een "veilige" oplossing via het forum.

VrGr,
KeesS
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Do 05 Nov 2020, 09:24

dag Kees
dit is een foto gemaakt met mijn tablet van de "lsblk -f" van de Live-USB-stick.
Ik zie daarop een <sda> en een <sdb>
<sdb> geeft duidelijk aan van LinuxMint 19.1 te zijn; dat betreft volgens mij dan de nieuwe SSD-schijf....denk ik.
<sda> zou dan mogelijk de oude HDD-schijf kunnen zijn met /DATA en /FOTO.
of zie ik dit verkeerd ??
Hier heb je het inderdaad verkeerd voor want:
sdb is de Live-USB-stick.
sda is je SSD met je Linux erop.

Ware je HD wél gekoppeld, dan zou je het volgende zien:
sda: SSD
sdb: HD
sdc: Live-USB-stick

Zoals reeds vermeld: de HD wordt niet "gezien", en dat begint bij een kabel die los zit, of de drive is kapot, tot: hij is niet juist ingevuld in het BIOS.

Dus openen die zaak en controleren...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Do 05 Nov 2020, 16:28

dag Kees
Zoals reeds vermeld: de HD wordt niet "gezien", en dat begint bij een kabel die los zit, of de drive is kapot, tot: hij is niet juist ingevuld in het BIOS.

Dus openen die zaak en controleren...

groeten van Michael
Dag Michael,
het is me duidelijk; bedankt tot zover!
ik zal op zoek gaan naar een (deskundig en corona-vrij) mannetje of vrouwtje die kabels en/of BIOS voor mij kan controleren.

Vraag:
ALS de HD zichtbaar is/wordt gemaakt via kabel-aansluiting of BIOS, is het dan zeker dat de bestanden in /DATA en /FOTO weer bereikbaar zijn om te kopiëeren naar de SSD-schijf met LinuxMint 19.1??

VrGr,
KeesS
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Do 05 Nov 2020, 17:21

Vraag:
ALS de HD zichtbaar is/wordt gemaakt via kabel-aansluiting of BIOS, is het dan zeker dat de bestanden in /DATA en /FOTO weer bereikbaar zijn om te kopiëeren naar de SSD-schijf met LinuxMint 19.1??
Als ze zichtbaar wordt en intact gebleven is, dan heb je alles terug.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Do 12 Nov 2020, 17:49

@emvedeesje,
het is niet gelukt iemand te vinden die me met BIOS kon helpen en nu heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en zelf de PC open gemaakt.
Daarna heb ik eerst met de stofzuiger voorzichtig de zaak schoongemaakt.
Toen alle stekkers van wat ik dacht dat ze tot de harde schijven behoren bewogen en stevig aangedrukt.
Geheel loshalen durfde ik niet aan omdat ik niet zeker was ze weer goed vast te krijgen.

Stofzuiger opgeruimd en de PC weer aangesloten; aangezet.....en waar ik bang voor was gebeurde.

Op mijn scherm een melding:
"Loading Operation System......
error: no such device: a65a4b51-c956-4519-a7ed-681350398b1.
error: unknoen filesystem.
Entering rescue mode....
grub rescue> [enter]
grub rescue> [enter]
grub rescue _ "

en verder niets; de pc wil niet opstarten.
Hierna met de Live-USB-stick de pc opgestart en daar met Gparted en Disks naar de schijf met het OS gezocht.
In tegenstelling tot vorige keer vond ik nu wél de beide harde schijven (dus ook die met de partities "/DATA en /FOTO.

In Gparted staat in/op beide schijven "Boot" aangegeven. Ik vermoed nu dat mijn pc probeert op te starten van de oude schijf zonder OS en met alleen de partities /DATA en /FOTO.
Hoe kan ik nu in de grub (?) aangeven dat de nieuwere SDD-schijf geboot moet worden?

Ik type dit relaas nu op mijn laptop omdat de pc niet kan opstarten.Met mijn tablet een foto gemaakt van het PC-scherm, maar nu weet ik de site niet meer waarmee ik de foto in het forum krijg. >:D >:D

Vraag:
Op het pc-scherm staat: grub rescue; met [enter] herhaald zich dat.
Wat kan ik nu doen om die grub te herstellen zodat de pc weer kan opstarten?

VrGr,
KeesS
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Vr 13 Nov 2020, 15:27

Ja Kees,
zo te zien zit je dus wel degelijk met slechte contacten.

Start eens de Live-USB en geef daar in de terminal:
Code: Selecteer alles
blkid
Zo kan je heel goed zien welke schijven en partities er gevonden worden.

Je zal er toch iemand moeten bijhalen met kennis van linux.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor KeesS » Za 14 Nov 2020, 16:55

Dag Michael,
of het ook iets met slechte contacten te maken had weet ik niet, maar het is me gelukt de PC weer aan de praat te krijgen.
Ik vond op internet "Handleiding BIOS instellen Skool"...een Nederlandstalige handleiding met uitleg van diverse BIOS(en?)
Met die uitleg op mijn laptop ernaast heb ik opnieuw mijn Bios eens doorgezocht en ontdekte dat de PC opstartte van de oude HDD-schijf. Hierop staat geen OS meer, maar alleen de 2 partities met /DATA en /FOTO.
Met de handleiding ernaast lukte het om de nieuwe SSD-schijf als éérste aan te geven en ziedaar....mijn PC werkt weer. Het lijkt trager dan voorheen, maar hij doet het tenminste.

Vervolgens heb ik, niet van de Live-USB maar direct van de schijf "blkid" uitgevoerd:
ca@CAPC ~ $ blkid
/dev/sda5: LABEL="/DATA" UUID="02c30de8-9a2a-43c0-9d03-8da665c6d4b0" TYPE="ext4" PARTUUID="000e5fa1-05"
/dev/sda6: LABEL="/FOTO" UUID="fd94a611-0470-4de4-a22e-9474b2aa4d78" TYPE="ext4" PARTUUID="000e5fa1-06"
/dev/sdb1: UUID="48151e83-2f63-466a-bd8b-f2ff78aaf5b0" TYPE="ext4" PARTUUID="5c8d57f3-01"
ca@CAPC ~ $
......en hierin zie ik de oude /dev/sda met /DATA en /FOTO en...
.....op /dev/sdb1 staat (vermoed ik) LinuxMint 19.1.......(klopt dat???)

Nu rest mij de vraag; hoe kan ik die DATA- en FOTO-bestanden benaderen en naar LinuxMint 19.1 kopieëren? Hoe kan ik die oude schijf openen? Moet/kan dat in bestandsbeheer of gaat het via terminal-commando's ?

VrGr, en dank voor alle hulp !!!!!!
KeesS

p.s. had dit probleem ook met "Timeshift" verholpen kunnen worden ?
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Zo 15 Nov 2020, 10:33

goedemorgen Kees, proficiat voor je moed om verder te geraken!

Het eerste probleem, een slecht contact, had je dus al opgelost als je de computer hebt opengemaakt, de kabels aangedrukt, en gereinigd.
Het tweede probleem, opstarten van de foute schijf, en wat ik ook vermoedde, dat heb je kunnen rechtzetten door een wijziging in de BIOS.
Gelukkig vond je een mooie uitleg daarvoor.

Dat is dus iets wat je goed moet noteren nu: de opstartlader staat op sdb en in de BIOS moet de SSD als eerste staan om van op te starten.
Dit is dus je systeemschijf:
/dev/sdb1: UUID="48151e83-2f63-466a-bd8b-f2ff78aaf5b0" TYPE="ext4" PARTUUID="5c8d57f3-01"

Jij wou nu graag die 2 partities DATA en FOTOS naar de SSD kopiëren.
Daarvoor zou er:
1- plaats genoeg moeten zijn op de SSD
2- de huidige partitie met je mint zou dan moeten verkleinen (dat kan enkel via gparted vanaf een Live-USB)

Maar waarom zou je dat kopiëren?
Je persoonlijke data en foto's en archieven staan veel beter op een aparte schijf.
Dat heeft het grote voordeel dat als je een nieuwe mint versie wil installeren, er niet eerst al je persoonlijke data moet uithalen.
Het vereenvoudigt een Timeshift (want die moet dat niet allemaal meenemen).
Als je zorgt dat deze sda5 en sda6 bijgeschreven worden in /etc/fstab worden ze zelfs automatisch gekoppeld en zie je ze ook in je bestandsbeheer.

Persoonlijk werk ik hier al 30 jaar op deze manier, zelfs al van in mijn win periode.
Ik heb al mijn data op 1 apart volume staan in meerdere mappen.
Daar draai ik maandelijks een FreeFileSync backup procedure voor naar een externe USB schijf.
En tevens maandelijks een Timeshift van mijn Mint, eveneens naar een externe schijf.

Denk daar misschien eens over na...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan

Terug naar “%s” Newbie vragen