nadat ik met deskundige hulp en advies van 'Jamint' LinuxMint 19.1 op mijn PC heb geïnstalleerd, zijn de problemen beschreven in het topic "Netwerk-instellingen" (26 sept 2020) 'zo goed als opgelost'
Ik heb nu een lekker soepel lopend systeem, maar....... mis toch een paar belangrijke dingen.
In mijn desktop-PC zitten 2 harde schijven. (zie het plaatje hieronder)

Een HDD-schijf 640 GB (op het plaatje =<sda>=) waarop voorheen LinuxMint 18.1 was geïnstalleerd.
Op die HDD-schijf staan ook 2 partities : sda5 = /DATA (met al mijn tekst-documenten) en sda6 = /FOTO (met al mijn afbeeldingen)
Later is een snellere SSD-schijf 120 GB =<sdb>= ingebouwd waarop toen in de partitie <sdb1> LinuxMint 18.1 is geïnstalleerd en van de oude HDD-schijf verwijderd.
Op de oude HDD-schijf heb ik alleen de 2 partities sda5=/DATA en sda6=/FOTO laten staan; de andere partities zijn verwijderd.
Met 'koppelingen' in LinuxMint 18.1 kon ik mijn DATA en FOTO's op de oude HDD-schijf blijven gebruiken.
...........................
Ná moeilijkheden met "Netwerk-instellingen" waardoor ik LinuxMint 18.1 niet meer kon opstarten is de SSD-schijf leeg gemaakt en hierop is toen LinuxMint 19.1 geïnstalleerd.
Hierdoor is deze schijf van 'Name' veranderd en is dat nu =<sda>= LinuxMint 19.1 geworden.
Helaas werken de koppelingen naar /DATA en /FOTO niet meer, en wat erger is, ik kan de oude HDD-schijf niet meer vinden en/of benaderen vanuit LinuxMint 19.1.
Ik kan de schijf niet meer vinden; niet met 'Gparted' en ook niet met "Schijven" ; ik vind alleen maar de nieuwe SSD-schijf =<sda>=
Ik heb van alles geprobeerd om via de terminal met "cd.." enz. terug te gaan naar media.....enz om bij de oude schijf terecht te komen, maar mijn kennis hiertoe is onvoldoende.
Nu is mijn hoop dat iemand middels de UUID-nummers op het plaatje toch nog een mogelijkheid weet om verbinding te maken met de partities /DATA en /FOTO.
Op mijn Laptop-PC met Linux 18.3 heb ik wel mappen met /DATA en /FOTO, maar die zijn niet helemaal gelijk aan de partities op de oude schijf.
Ik mis daar o.a. de instellingen van mijn Rsync-backup die een vriendelijk forum-gebruiker lang geleden voor mij heeft gemaakt. (dat zit ook in /DATA).
Ik hoop dat ik met dit relaas het probleem duidelijk heb gemaakt en iemand van U een oplossing weet.
VrGr,..
KeesS.