Sinds kort staan alle mappen op slot, wel kan ik ze lezen.
mappen worden weergegeven met slotje
Het zal met rechten te maken hebben, maar dat begrijp ik niet goed denk ik.
Wat ik heb gedaan: in Mint 19.1 wat zitten "rommelen"maar kan dit helaas niet reproduceren.
situatie nu: In bestandbeheerder > dataschijf > eigenschappen > rechten:
Eigenaar: henk
toegang: lezen en schrijven, zou dus goed moeten zijn, maar...
Kan bijv. geen nieuwe mappen maken of hernoemen
Als custom en ook als administrator niet
Openen als administrator (root-account)
nu geen slotje op mappen zichtbaar, maar wel zelfde gedrag.
In gebruikersinstellingen >account type: administrator > advanced user settings > gebruikersrechten: alles aangevinkt. Zou dus ook goed moeten gaan.
Helemaal van de gekke voor mij:
In Mint 20 precies hetzelfde verhaal (gebruik multiboot)
En ook in Ubuntu 20.04 gaat het niet
Ik heb gezocht in het forum maar loop er in vast, hoe pak ik dit aan?
Alle mappen op slot
Re: Alle mappen op slot
Je moet ook de groep op je eigen user name zetten.
Dus zowel voor eigenaar als groep je eigen naam gebruiken.
en de rechten zetten op bestanden aanmaken en verwijderen.
Dat moet je als root doen. En als het kan op alle bestanden en submappen laten toepassen.
Probeer het eerst met 1 map.
Eventueel uitloggen en dan weer opnieuw inloggen.
Ik heb het zelf ook wel eens gehad maar ben er toen wel uitgekomen.
Je hebt geen backup die je kan terugzetten?
Dus zowel voor eigenaar als groep je eigen naam gebruiken.
en de rechten zetten op bestanden aanmaken en verwijderen.
Dat moet je als root doen. En als het kan op alle bestanden en submappen laten toepassen.
Probeer het eerst met 1 map.
Eventueel uitloggen en dan weer opnieuw inloggen.
Ik heb het zelf ook wel eens gehad maar ben er toen wel uitgekomen.
Je hebt geen backup die je kan terugzetten?
- emvedeesje
- Guru
@HenkV40
dit gaat misschien over een USB-schijf die ooit te vroeg verwijderd werd?
Heb dit al enkele malen meegemaakt.
Als er een grote hoeveelheid data geschreven werd naar een schijf, denken we dat de zaak gedaan is, doch ik vermoed dat er dan nog een en ander gebeurt.
Ik vermoed dat het zo gebeurt: direct nadat het kopieervenster verdween, direct ontkoppelen, en verwijderen (routinematig zonder goed op te letten of de partitie nu wel degelijk al ontkoppeld is).
Sindsdien wacht ik liever wat nadat een grote hoeveelheid gekopieerd werd.
Oplossing: Rechten aanpassen lukt niet. Ben er ooit eens uren mee bezig geweest.
Enige goede oplossing: de partitie herformatteren en de data er opnieuw op zetten.
groeten van Michael
dit gaat misschien over een USB-schijf die ooit te vroeg verwijderd werd?
Heb dit al enkele malen meegemaakt.
Als er een grote hoeveelheid data geschreven werd naar een schijf, denken we dat de zaak gedaan is, doch ik vermoed dat er dan nog een en ander gebeurt.
Ik vermoed dat het zo gebeurt: direct nadat het kopieervenster verdween, direct ontkoppelen, en verwijderen (routinematig zonder goed op te letten of de partitie nu wel degelijk al ontkoppeld is).
Sindsdien wacht ik liever wat nadat een grote hoeveelheid gekopieerd werd.
Oplossing: Rechten aanpassen lukt niet. Ben er ooit eens uren mee bezig geweest.
Enige goede oplossing: de partitie herformatteren en de data er opnieuw op zetten.
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Dat heb ik ook een paar keer meegemaakt dat het systeem nog bezig was met lezen of schrijven naar de usb drive. Daar ben ik ook een hoop bestanden mee kwijtgeraakt. Gelukkig niets essentieels.
Daarom heb ik een externe ssd schijf gekocht voor usb 3.2 die maximaal 500MB/s of meer haalt. Voor random bestanden is dat een stuk minder maar nog steeds veel sneller dan een draaiende schijf.
En natuurlijk goed opletten of het proces inderdaad klaar is met overzetten.
Ik ontkoppel de schijven alleen nog met veilig verwijderen.
En ik gebruik een incrementele backup zodat ik ook naar een backup van een eerder moment kan teruggaan. BackInTime, maar er zijn ook andere.
Daarom heb ik een externe ssd schijf gekocht voor usb 3.2 die maximaal 500MB/s of meer haalt. Voor random bestanden is dat een stuk minder maar nog steeds veel sneller dan een draaiende schijf.
En natuurlijk goed opletten of het proces inderdaad klaar is met overzetten.
Ik ontkoppel de schijven alleen nog met veilig verwijderen.
En ik gebruik een incrementele backup zodat ik ook naar een backup van een eerder moment kan teruggaan. BackInTime, maar er zijn ook andere.
Bedankt voor de reacties. Dit forum voelt als een steun in de rug.
Het werkt weer zoals het hoort. Oorzaak? geen idee.
Ik ben bezig geweest met downloadprogr. SabNzbd
Ik weet dat dit op dit forum afgekeurd wordt, en begrijp wel waarom.
Via Win10 heb ik een paar jaar geleden oude oorlogfilms WW2 gedownload.
Nu wilde ik dit ook via Linux doen, maar dit lukte niet goed en ben er mee gestopt.
Het lijkt er op dat vanaf dat moment alle mappen op slot zijn gegaan.
Het leek een rechten probleem te zijn, maar alle rechten stonden, voor zo ver ik kon zien, goed ingesteld
Ik heb toen maar eens de stroom van de PC uitgeschakeld, en jawel deze oude truc werkte!
Het kan toeval zijn of dat ik iets gedaan heb in mijn onwetendheid, Ik weet het niet.
Het werkt weer zoals het hoort. Oorzaak? geen idee.
Ik ben bezig geweest met downloadprogr. SabNzbd
Ik weet dat dit op dit forum afgekeurd wordt, en begrijp wel waarom.
Via Win10 heb ik een paar jaar geleden oude oorlogfilms WW2 gedownload.
Nu wilde ik dit ook via Linux doen, maar dit lukte niet goed en ben er mee gestopt.
Het lijkt er op dat vanaf dat moment alle mappen op slot zijn gegaan.
Het leek een rechten probleem te zijn, maar alle rechten stonden, voor zo ver ik kon zien, goed ingesteld
Ik heb toen maar eens de stroom van de PC uitgeschakeld, en jawel deze oude truc werkte!
Het kan toeval zijn of dat ik iets gedaan heb in mijn onwetendheid, Ik weet het niet.
Ik heb in Mint v20 Cinnamon nu al enkele keren gehad dat mijn interne sata data-schijf mij alleen maar liet kijken. Slotjes op de mappen. Niet schrijven. Ontkoppelen vraagt om mijn wachtwoord. Koppelen gaat met een muisklik. De rechten blijven staan op root. Reboot helpt niet. De rechten zijn niet de mijne terwijl ik anders dagen tot weken lang gewoon alles mag en kan op die schijf.
Mijn rechten zijn pas uren later of de volgende dag weer terug en dan werkt alles weer normaal.
Iemand een idee waarom Mint zomaar een tijdje mijn dataschijf "beveiligt" tegen schrijven? Mijn PC is multiboot. Kan het zijn dat Windows de rechten van een harde schijf kan wijzigen en Linux die instelling dan overneemt? Iemand ervaring daarmee?
Mijn rechten zijn pas uren later of de volgende dag weer terug en dan werkt alles weer normaal.
Iemand een idee waarom Mint zomaar een tijdje mijn dataschijf "beveiligt" tegen schrijven? Mijn PC is multiboot. Kan het zijn dat Windows de rechten van een harde schijf kan wijzigen en Linux die instelling dan overneemt? Iemand ervaring daarmee?
Kreeg van DeBaas de tip om op mijn multiboot PC in W10 het commando "powercfg /H off" te gebruiken om Windows af te leren om na het afsluiten de harde schijven nog extra te "beveiligen".
Als je zeker wil zijn dat er geen schrijfacties meer gaande zijn naar/van een externe opslag,
geef dan in terminal de opdracht: sync
Zodra de prompt weer zichtbaar is, is het systeem klaar met schrijven.
geef dan in terminal de opdracht: sync
Zodra de prompt weer zichtbaar is, is het systeem klaar met schrijven.
DeBaas, dankjewel voor die tip. Zal hem bij omvangrijke documenten gaan gebruiken.
Sinds ik W10 en vooral nadat ik daar een administrator account heb aangemaakt, geleerd heb dat ie doen moet wat ik wil, loopt nu ook mijn MInt in multiboot probleemloos. Moest daarvoor wel wat uurtjes op Tenforums rondhangen. By the way: overfilled with lookalike issues. Velen gingen u voor en meestal al vanaf 2015.
Sinds ik W10 en vooral nadat ik daar een administrator account heb aangemaakt, geleerd heb dat ie doen moet wat ik wil, loopt nu ook mijn MInt in multiboot probleemloos. Moest daarvoor wel wat uurtjes op Tenforums rondhangen. By the way: overfilled with lookalike issues. Velen gingen u voor en meestal al vanaf 2015.