Tweede beeldscherm

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
jjwi
Junior
Junior

Tweede beeldscherm

Berichtdoor jjwi » Do 28 Jan 2021, 22:38

Een vraag over het werken met twee beeldschermen.
Om met meerdere documenten te werken gebruik ik regelmatig een tweede beeldscherm.
Vaak worden nieuwe vensters vanzelf op het tweede beeldscherm geopend, terwijl ik ze daar niet wil hebben.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle vensters standaard op het primaire beeldscherm worden geopend (zodat ik daarna zelf de vensters, waar ik dat voor wil, naar het tweede scherm kan verplaatsen)?
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
dirkjanl
Guru
Guru

Re: Tweede beeldscherm

Berichtdoor dirkjanl » Vr 29 Jan 2021, 08:25

Ja, dat is een beetje een dingetje sinds LM 20. In LM 19 opende een venster op het scherm waar hij de vorige keer stond. Nu gaat dat meer 'random' heb ik het idee. In ieder geval een extra werkbalk aanmaken op dat tweede scherm en het LM menu en de 'werkbalkstarters' daar ook op plaatsen. Volgens mij als je via die werkbalkstarters op die balk bijvoorbeeld Firefox opent, dan verschijnt hij op dat scherm. Anders weer terug naar LM 19, ik heb het serieus overwogen.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
jjwi
Junior
Junior

Berichtdoor jjwi » Vr 29 Jan 2021, 12:08

Hallo Dirkjan,
Dank voor jouw snelle reactie.
Ik heb ook de indruk dat dit probleempje zich in LM 19 niet of in mindere mate voordeed.
Terug naar LM 19 vind ik voor mijzelf geen optie. Versie 20 biedt veel andere voordelen die opwegen tegen dit nadeel.
Jouw voorstel om op het tweede scherm een tweede werkbalk, Mint menu en werkbalkstarters te plaatsen is een goed idee, hoewel het de werkomgeving wel weer wat complexer maakt. Op zich is het geen moeite om de vensters telkens met SUPER, SHIFT, RIGHT terug te halen naar het primaire scherm. Het is alleen vervelend en omslachtig.
Ik ga in de Engelstalige Linux Mint community, waar ik ook lid van ben, een voorstel indienen om in een van de volgende punt-releases nieuwe vensters telkens te openen op het beeldscherm waar ze laatste keer stonden (en de allereerste keer op het primaire scherm).
Afbeelding
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jan 2021, 17:31

Wat je ook kunt proberen is het gebruik van 'Werkbladen'. Die verschijnen altijd op het primaire scherm.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
jjwi
Junior
Junior

Berichtdoor jjwi » Vr 29 Jan 2021, 18:21

Klopt Joan,
Dat is ook een mogelijkheid.
Ik vind dat wat minder handig omdat ik dan moet schuiven tussen de werkbladen (CTRL, ALT, LEFT/RIGHT) en ik de documenten niet tegelijk kan zien. Het verplaatsen van vensters van het ene scherm naar het andere (ook niet ideaal) heeft dan mijn voorkeur.
Laten we maar afwachten of de ontwikkelaars hier iets aan willen doen.
Bedankt voor jouw reactie.
Afbeelding
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Vr 29 Jan 2021, 20:22

Het gaat er niet om dat je moet verschuiven tussen werkbladen, maar dat je de documenten van de andere monitor op het primaire scherm in het Werkblad overzicht kan zien en ze dan ook daarmee op de primaire monitor openen.
Dat heb ik gemerkt als mijn tweede monitor uit stond en b.v. Firefox toch daarop werd geplaatst (zeker tot Linux Mint 19..x).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
jjwi
Junior
Junior

Berichtdoor jjwi » Vr 29 Jan 2021, 20:46

Aha, ik snap nu wat je bedoelt:
Met de Expo zie je op de primaire monitor alle openstaande vensters ook die op de andere monitor en ook als die uitstaat. Na een klik op het venster dat je op de primaire monitor wilt hebben kun je het met SUPER, SHIFT, RIGHT/LEFT naar de primaire monitor toe halen.
Prima idee. Dank je.
Afbeelding
jjwi
Junior
Junior

Berichtdoor jjwi » Zo 21 Feb 2021, 11:16

Na het nodige zoekwerk heb ik de volgende 3 mogelijke oplossingen voor dit probleempje gevonden:
  • Het venster op de secundaire monitor ontmaximaliseren, dan naar het primair beeldscherm verplaatsen, dan sluiten en weer openen.
  • Het betreffende venster voor afsluiten ontmaximaliseren.
  • Systeeminstellingen --> Vensters --> Gedrag --> Plaatsing nieuw geopende vensters --> Aanwijzer
Na een (of meer) van deze handelingen opent het betreffende venster de volgende keer op het primaire beeldscherm (althans dat is bij mij het geval).
Afbeelding
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Zo 21 Feb 2021, 15:33

Sommige vensters openen daar waar de cursor staat (b.v. Xed). Soms opent een venster daar waar het de laatste keer is gesloten (b.v. Libre Office).
En zo zullen er meer zijn.
jjwi
Junior
Junior

Berichtdoor jjwi » Zo 21 Feb 2021, 16:37

Sommige vensters van bijvoorbeeld LibreOffice en Musescore, die normaal in de linker of rechter marge van het hoofdvenster staan, openen (bij mij) regelmatig op het secundaire scherm.Ook als ik ze de vorige keer naar het primaire scherm heb verplaatst en daar heb gesloten. Het inlogscherm van Keypass2 opent steevast op het secundaire scherm. Een of meer van de bovenstaande acties hebben dit probleem bij mij verholpen.
Afbeelding
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Joan » Zo 21 Feb 2021, 17:38

Het is ook nog mogelijk dat 'Tegelen van vensters' en 'Vensters' in Menu > Voorkeuren er iets mee te maken heeft.

Terug naar “%s” Newbie vragen