Ik moet jullie verontschuldiging vragen. Want ik moest een hele tijd met iets anders bezig geweest zijn, daarbij dat de laatste maand nog eens erg druk geweest is, waardoor ik amper het hoofd op dit probleem kon bieden. Ik heb deze zoektocht gestaakt sinds eind juni. Maar het probleem van het Root-wachtwoord staat nog steeds overeind.
Om terug ter zake te zijn, besef ik dat we naast het net vissen. Toch twijfel ik helemaal niet op jullie kunde en weten, jullie hebben in dit alles zeer waarschijnlijk gelijk. En toch staat men goed vast.
Daarom wil ik echt terugkomen naar mijn vraag die ik op vrijdag 24 juni op de middag: nm over de Linux-groepen in de instelling "Gebruikers en Groepen".
Het is sinds dat ik "groepen" (zoals 'root', 'daemon', 'bin', 'sys', 'adm'...) die in deze instellingen aangevinkt waren had uitgeschakelt, dat dit probleem begonnen is. (Ik dacht dat ze juist storend zouden werken om verbinding te maken op een netwerk via Samba. Maar niets is minder waar in tegendeel).
Dus in de instelling "Gebruikers en Groepen" kan ik niet meer binnen , gezien ik juist het root-wachtwoord moet invoeren. Zo vermoed ik dat er een deel van het systeem vast zit.
De vraag is inderdaad wat kan ik nog doen?

Eerlijk gezegt, zou ik liever deze Mint 19.3 een tabola-rasa maken en het boeltje opnieuw installeren. Maar ik moet wel opletten het staat op een partitie naast Windows en moet de Dualboot de geïnstallerde versie terug kunnen starten...