Ik wacht nog twee jaar op Mint23

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
aartje
Senior
Senior

Ik wacht nog twee jaar op Mint23

Berichtdoor aartje » Wo 14 Aug 2024, 18:56

Is er eigenlijk wel echt een reden om te upgraden van Mint 21.3 naar Mint 22 ?
Ik denk dat ik nog twee jaar wacht op de volgende versie.
zie bv ook https://www.youtube.com/watch?v=2SvItIqnaSE
HWE64
Held
Held

Re: Ik wacht nog twee jaar op Mint23

Berichtdoor HWE64 » Wo 14 Aug 2024, 19:23

Is er eigenlijk wel echt een reden om te upgraden van Mint 21.3 naar Mint 22 ?
Ik denk dat ik nog twee jaar wacht op de volgende versie.
zie bv ook https://www.youtube.com/watch?v=2SvItIqnaSE
@aartje, Ik heb gemerkt dat ik op de Clevo laptop de LM 22 zo kon installeren maar met de LM 21.3 moest ik speciale handelingen verrichten anders had ik knipperend beeld.
Nu ik de video bekeken heb wacht ik nog maar met de hoofdcomputer want die draait nog steeds goed op de LM21.3 Xfce en veiligheid updates krijg je nog 3 jaar.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Arie
Held
Held

Berichtdoor Arie » Wo 14 Aug 2024, 20:06

Ik ben wel over op 22, maar een echte noodzaak is er volgens mij (nog) niet.
Je krijgt nog lang genoeg veiligheids updates.
Noodzaak zou kunnen zijn dat nieuwere hardware beter ondersteund wordt.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Do 15 Aug 2024, 12:38

Wachten kan, maar het is ook gewoon leuk om het nieuwe spul te draaien. :)

Overigens is het voor het krijgen van hulp ook wel handig om 22 te draaien; de meeste mensen op de fora gebruiken die immers zelf al.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 22.1 Xia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
aartje
Senior
Senior

Berichtdoor aartje » Do 15 Aug 2024, 16:32

Wachten kan, maar het is ook gewoon leuk om het nieuwe spul te draaien. :)

Overigens is het voor het krijgen van hulp ook wel handig om 22 te draaien; de meeste mensen op de fora gebruiken die immers zelf al.
Dat is ook natuurlijk wel zo. Op mijn (cruciale) desktop laat ik alles. Op mijn Dell-laptop (reserve- en reiscomputer) zal ik naast Windows10 Pro en
Mint Mate 21.3 toch maar eens Mint Mate 22 proberen te installeren, gewoon uit nieuwsgierigheid ;)
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Do 15 Aug 2024, 16:51

Altijd mee bewegen, maar zorg voor een plan B.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Do 15 Aug 2024, 17:00

@ Forumleden,

Ik ben wat terughoudend om een volledig nieuwe installatie te doen van LM 23 ( daarom prefereer ik een "Rolling Release" besturingssysteem).

Vooral omwille van het moeten terug instellen "naar mijn hand" van het nieuw geïnstalleerd systeem, de adressenlijst van Thunderbird en de bladwijzers van Firefox én opnieuw installeren van programma"s die ik meestal gebruik (niet-standaard geïnstalleerd).

Hoe doe je dat zonder al te veel 'geklungel' ?
Is een backup met GRsync de aangewezen methode om programma"s met de gemaakte instellingen te integreren in het nieuwe besturingssysteem ?
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Do 15 Aug 2024, 18:28

Begrijp ik. Voor de voor mij belangrijke programma's heb ik van de LM versie waar ik nu mee werk deze bestanden

.thunderbird
.mozilla
.config/libreoffice

op een stickie gezet en overgezet op de nieuwe LM versie, voordat ik de programma's opende. Zo kun je dat doen voor meerdere programma's denk ik.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor shoshinsha » Vr 16 Aug 2024, 15:13

Die bestanden (op dat van Libre Office na - dat gebruik ik niet intensief genoeg-) heb ik ook overgenomen bij de overgang van LM21 naar LM22 (en ik bewaar maandelijks een kopie daarvan als backup).
Een opmerking hierbij: bij de overgang destijds naar LM21 ging er even iets mis: de versies van Firefox of Thunderbird (ik weet inmiddels niet meer welke) in de "oude" en de "nieuwe" LM stemden niet overeen, daardoor konden de instellingen pas worden overgenomen na een update van FF (of TB).
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 22 Xfce Wilma
aartje
Senior
Senior

Berichtdoor aartje » Vr 16 Aug 2024, 18:34

Begrijp ik. Voor de voor mij belangrijke programma's heb ik van de LM versie waar ik nu mee werk deze bestanden

.thunderbird
.mozilla
.config/libreoffice

op een stickie gezet en overgezet op de nieuwe LM versie, voordat ik de programma's opende. Zo kun je dat doen voor meerdere programma's denk ik.
Als ik naar een nieuwe release ga zet ik ook altijd de directories .thunderbird en .mozilla over naar het nieuwe systeem,
dat ging altijd zonder problemen.
Verder doe ik het volgende op het oude systeem (zeg mint 21) :

dpkg -l | grep '^ii' | sed 's/^ii *//' | sed 's/ .*//' | sed '/^lib/d' > DP21

dit maakt een bestand met alle ge-installeerde packages in alfabetische volgorde, maar zonder de librarie-packages.

Als ik het nieuwe systeem (mint 22) heb ge-installeerd doe ik daar hetzelfde:

dpkg -l | grep '^ii' | sed 's/^ii *//' | sed 's/ .*//' | sed '/^lib/d' > DP22

Dan zorg ik dat zowel DP21 als DP22 op het nieuwe systeem staan en doe dan :

diff DP21 DP22 > PACKAGES_DIFF

In het bestand PACKAGES_DIFF wordt het gauw duidelijk welke packages er nog ge-installeerd
moeten worden en dat doe ik dan met de hand met "synaptic"
De benodigde library-packages worden dan automatisch mee ge-installeerd.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 16 Aug 2024, 20:08

Waarom gebruik je gewoonweg het reserve-kopiegereedschap niet? Dat maakt een tekstbestand aan met de extra geïnstalleerde pakketten. Na installatie roep je dan de app op en geef je het tekstbestand op, waarna alles terug netjes geïnstalleerd wordt.
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Vr 16 Aug 2024, 20:26

thx, weer wat geleerd. :)
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Za 17 Aug 2024, 09:38

Waarom gebruik je gewoonweg het reserve-kopiegereedschap niet? Dat maakt een tekstbestand aan met de extra geïnstalleerde pakketten. Na installatie roep je dan de app op en geef je het tekstbestand op, waarna alles terug netjes geïnstalleerd wordt.
Even om het duidelijk te krijgen:
Stel ik ga van LM21.3 met vele programma's extra geïnstalleerd over naar LM22. Die programma's en de instellingen daarvan wil ik graag terug zien in LM22 zonder alles opnieuw te moeten installeren en in- en afstellen.
Wat wordt dan mijn workflow?
Open 'reserve-kopiegereedschap', Bij 'Persoonlijke gegevens' klik ik op 'Nu reservekopie maken'.

Afbeelding
Ik geef aan waar het bestand opgeslagen moet worden. (als je dit voor het eerst doet wordt de map 'Reservekopieën' aangemaakt en zie je dit scherm niet)

Afbeelding
Ik geef aan welke map, in dit geval, niet meegenomen dient te worden. In mijn geval de cloudopslagmap van Pcloud. Standaard neemt hij de map 'Reservekopieën' niet mee.

Afbeelding
Hier kan je eventueel mappen toevoegen. Vraag: Om welke reden zou je iets willen toevoegen?

Afbeelding
Dan gaat hij aan het werk.

Afbeelding
En het bestand is aangemaakt.

Afbeelding
Dan kies ik de programma's die meegenomen dient te worden.

Afbeelding
In mijn geval alles wat er in het lijstje staat.

Afbeelding

En het bestand is ook aangemaakt.

Afbeelding

Ik kopieer de map 'Reservekopieën' naar een USB stick en na installatie van LM22 open ik het programma 'reservekopie-gereedschap' en voer de twee terugzet opdrachten uit?
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 17 Aug 2024, 12:04

Inderdaad. Ik maak enkel een lijst van de packages aan en laat die dan terugzetten door het reservekopiegreedschap omdat mijn andere bestanden normaliter al op mijn backup-systeem staan. Ik bewaar wel de verborgen map .thunderbird. Ik plaats selectief documenten terug.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Za 17 Aug 2024, 14:07

Kan van deze 'handleiding' een eigen post worden onder bijvoorbeeld Installatie & Boot? Met de naam 'Reservekopie-gereedschap'?

Terug naar “%s” Installatie & Boot