Nieuwe PC laten maken.
Nieuwe PC laten maken.
Ik wil door een collega van mij een nieuwe PC in elkaar laten zetten.
Maar ik ben erachter gekomen dat niet alle nieuwste hardware lekker werkt met Linux. Mijn collega is een echte Windows gebruiker en weet niets van Linux. Maar hij heeft deze pc ook in elkaar gezet en die doet het inmiddels al sinds 2012.
Ik zit zelf aan een volgenden configuratie te denken:
Twee harde schijven, een van 1Tb en een van 2Tb voor extra opslag en backup.
Maar nu komt de rest.
Mijn collega stelt 32 Gb intern geheugen voor. Is dat niet een beetje veel voor Linux, of wordt dat hele geheugen gewoon gezien door het systeem?
En dan de vraag welk moederbord en CPU kan ik het beste kiezen?
Maar ik ben erachter gekomen dat niet alle nieuwste hardware lekker werkt met Linux. Mijn collega is een echte Windows gebruiker en weet niets van Linux. Maar hij heeft deze pc ook in elkaar gezet en die doet het inmiddels al sinds 2012.
Ik zit zelf aan een volgenden configuratie te denken:
Twee harde schijven, een van 1Tb en een van 2Tb voor extra opslag en backup.
Maar nu komt de rest.
Mijn collega stelt 32 Gb intern geheugen voor. Is dat niet een beetje veel voor Linux, of wordt dat hele geheugen gewoon gezien door het systeem?
En dan de vraag welk moederbord en CPU kan ik het beste kiezen?
Linux Mint versie 22.1 Cinnamon, 64 bit.
Re: Nieuwe PC laten maken.
Tja, de bekende vraag: wat wil je doen met de nieuwe PC ?
Veel praktische informatie over zelfbouw, vindt je op
https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/
Ik heb dat ook gebruikt bj het samenstellen van een nieuwe PC en ben daar zeeer tevreden over.
Veel praktische informatie over zelfbouw, vindt je op
https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/
Ik heb dat ook gebruikt bj het samenstellen van een nieuwe PC en ben daar zeeer tevreden over.
Mijn belangrijkste vraag is: welk moederbord/BIOS/CPU werkt goed met Linux.
Het schijnt namelijk dat er ergens in het BIOS een door Microsoft aangeleverde goedkeuring voor moet zitten.
De enige problemen die ik met mijn huidige systeem heb is dat bij het opstarten de PC soms hangt op het moederbord scherm en niet doorstart en dat videobewerking en het spelen van DOOM soms een temperatuurwaarschuwing geven.
De systeemeisen kan ik aan mijn collega doorgeven, die maakt er wel wat moois van. Het gaat hem om de mogelijkheid om Linux erop te zetten.
Het schijnt namelijk dat er ergens in het BIOS een door Microsoft aangeleverde goedkeuring voor moet zitten.
De enige problemen die ik met mijn huidige systeem heb is dat bij het opstarten de PC soms hangt op het moederbord scherm en niet doorstart en dat videobewerking en het spelen van DOOM soms een temperatuurwaarschuwing geven.
De systeemeisen kan ik aan mijn collega doorgeven, die maakt er wel wat moois van. Het gaat hem om de mogelijkheid om Linux erop te zetten.
Ik bouw al sinds eind jaren 80 zelf mijn computer , al sinds het MS DOS tijdperk .
32 GB vind ik zeker niet teveel geheugen .
En nu een zeer belangrijke vraag . Welke Linux versie ga je installeren .
Het is zo dat Linux Mint Xfce nieuwe modernere hardware mogelijks niet zal werken maar met Linux Mint Cinnamon wel zal werken . Dit heeft allemaal te maken met de Linux kernel die de linux versie gebruikt. En of de fabrikant van de hardware de broncode voor de struurprogramma's heeft vrijgegeven .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Linuxkernel
Je kan ook een computer laten samenstellen waarvan je zeker zal zijn dat die onder Linux werkt .
https://linuxcomputers.be/
https://www.coolblue.be/nl/advies/alle- ... ouwen.html
Je gaat toch Linux gebruiken en geen Windows of begrijp ik het verkeerd ?Het schijnt namelijk dat er ergens in het BIOS een door Microsoft aangeleverde goedkeuring voor moet zitten.
32 GB vind ik zeker niet teveel geheugen .
En nu een zeer belangrijke vraag . Welke Linux versie ga je installeren .
Het is zo dat Linux Mint Xfce nieuwe modernere hardware mogelijks niet zal werken maar met Linux Mint Cinnamon wel zal werken . Dit heeft allemaal te maken met de Linux kernel die de linux versie gebruikt. En of de fabrikant van de hardware de broncode voor de struurprogramma's heeft vrijgegeven .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Linuxkernel
Misschien zal je collega het niet graag lezen, maar een computerbouwer die moet ook kennis hebben van meerdere besturingssystemen . Een computer zelf bouwen is echt zo moeilijk niet hoor .Veel makkelijker dan je wel eens zou kunnen denken .Mijn collega is een echte Windows gebruiker en weet niets van Linux.
Je kan ook een computer laten samenstellen waarvan je zeker zal zijn dat die onder Linux werkt .
https://linuxcomputers.be/
https://www.coolblue.be/nl/advies/alle- ... ouwen.html
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Linuxtips
Als ik zulke dingen lees denk ik het meest in de richting van een nog mechanische HDD en dit wel eens zou kunnen opgelost worden door te vervangen met een SSD schijf .De enige problemen die ik met mijn huidige systeem heb is dat bij het opstarten de PC soms hangt op het moederbord scherm en niet doorstart en dat videobewerking en het spelen van DOOM soms een temperatuurwaarschuwing geven.
Zit er in die computer een grafische kaart ingebouwd , of zit het beeldsdcherm aangesloten op een VGA on board ? Dus dat de grafische kaart in het moederbord gebouwd zit ?
Een warmteprobleem kan soms ook ontstaan door stof in de PC kast . Computerkast van binnen eens goed reinigen kan wonderen doen .
https://www.ikbouwjepc.nl/post/dit-is-h ... vrij-maakt
Ieder doet wat hij wil natuurlijk .
Mijn desktop computers zijn al wat ouder dan 12 jaar en doen het nog zeer uitstekend met Linux .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
Linuxtips
Linuxtips
Dat goed schoonmaken staat al een poosje op mijn lijst.
Maar ik maak mij toch een beetje zorgen om dat vastzitten bij de opstart. Tot nu toe is het pas een paar keer voorgevallen, maar het lijkt mij geen goed teken.
Is er misschien een manier (commando of programma) waarmee ik de gezondheid van de pc kan bekijken?
Maar ik maak mij toch een beetje zorgen om dat vastzitten bij de opstart. Tot nu toe is het pas een paar keer voorgevallen, maar het lijkt mij geen goed teken.
Is er misschien een manier (commando of programma) waarmee ik de gezondheid van de pc kan bekijken?
Mijn pc's laat ik ook altijd door een bouwer in elkaar zetten en daar zitten altijd ASUS moederborden in. Werken prima met Linux. Grafische kaart is meestal gewoon de Intel Corporation HD Graphics 630 in dit geval. Zit dus in het moederbord ingebouwd. Maar op de andere pc heb ik een NVIDIA kaart ingestoken. Heb ik niet echt het voordeel uitgehaald moet ik zeggen. 32 GB zou ik nu ook zeker gaan inzetten, zeker als je lang met je pc wilt gaan doen. Die extra GB zijn later een voordeel als je kloksnelheid van de processor oud gaat worden,dus na 7 á 10 jaar.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Ik heb momenteel een Gigabyte moederbord (Z77M-D3H) en een Intel I5-3570K CPU. Graphics: Intel IvyBridge GT2 [HD Graphics 4000]
Ik gebruik een SSD schijf van 120 Gb als boot schijf en een HDD van 1 Tb als home (een SSD was in die tijd nog vrij duur). Maar nu wil ik dus een 1 Tb schijf als standaard gaan gebruiken. Mijn collega zei dat de 2Tb schijf dan voor back-up zou kunnen worden gebruikt. De HDD zorgt momenteel ook voor wat vertraging en ik heb begrepen dat het verstandiger is om alles op één schijf te zetten.
Ik begrijp dat die 32 GB dus geen overdreven luxe is.
Ik gebruik een SSD schijf van 120 Gb als boot schijf en een HDD van 1 Tb als home (een SSD was in die tijd nog vrij duur). Maar nu wil ik dus een 1 Tb schijf als standaard gaan gebruiken. Mijn collega zei dat de 2Tb schijf dan voor back-up zou kunnen worden gebruikt. De HDD zorgt momenteel ook voor wat vertraging en ik heb begrepen dat het verstandiger is om alles op één schijf te zetten.
Ik begrijp dat die 32 GB dus geen overdreven luxe is.
In het verleden liet ik ook een desktop/tower samenstellen maar nu koop ik een ex-lease bv. Dell Precision 3440 SFF Intel Core i5-10500 | 256GB SSD | 16GB |. Bij aankoop kun je er ook geheugen bijkopen of een grotere ssd erin. Deze draait prima op Linux maar wel met een intel grafisch kaart. Heb gehoord op een ander forum dat je zoveel mogelijk van NVIDIA grafische kaart in Linux weg moet blijven. Vooral bepaalde types.
Niet panikeren, er is een Mintforum
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Hier ben ik het (grotendeels) mee eens, behalve dan wat er over Nvidia wordt gezegd, ik heb altijd nvidia-kaarten gehad sinds de begintijdIn het verleden liet ik ook een desktop/tower samenstellen maar nu koop ik een ex-lease bv. Dell Precision 3440 SFF Intel Core i5-10500 | 256GB SSD | 16GB |. Bij aankoop kun je er ook geheugen bijkopen of een grotere ssd erin. Deze draait prima op Linux maar wel met een intel grafisch kaart. Heb gehoord op een ander forum dat je zoveel mogelijk van NVIDIA grafische kaart in Linux weg moet blijven. Vooral bepaalde types.
van Linux en heb er nooit problemen mee gehad, wel met Intel-onboard (i945) dat was doffe ellende (Ubuntu 10.04).
Maar dat kan met nvidia natuurlijk ook wel eens gebeurd zijn.
Verder vind ik 32 GB overdreven veel. Ik heb 16 GB in mijn hoofdcomputer (ook ex-lease) en het geheugengebruik komt bijna nooit
boven de 2 GB.
Veel geheugen is wel makkelijk als je met virtuele operating systems gaat werken (Windows onder Vitualbox oid) dan wordt je geheugen
verdeeld over de host en de client.
16 GB is ruimschoots voldoende lijkt me.
- emvedeesje
- Guru
Ik sluit me aan bij Aartje: 16GB is ruim voldoende.Hier ben ik het (grotendeels) mee eens, behalve dan wat er over Nvidia wordt gezegd, ik heb altijd nvidia-kaarten gehad sinds de begintijdIn het verleden liet ik ook een desktop/tower samenstellen maar nu koop ik een ex-lease bv. Dell Precision 3440 SFF Intel Core i5-10500 | 256GB SSD | 16GB |. Bij aankoop kun je er ook geheugen bijkopen of een grotere ssd erin. Deze draait prima op Linux maar wel met een intel grafisch kaart. Heb gehoord op een ander forum dat je zoveel mogelijk van NVIDIA grafische kaart in Linux weg moet blijven. Vooral bepaalde types.
van Linux en heb er nooit problemen mee gehad, wel met Intel-onboard (i945) dat was doffe ellende (Ubuntu 10.04).
Maar dat kan met nvidia natuurlijk ook wel eens gebeurd zijn.
Verder vind ik 32 GB overdreven veel. Ik heb 16 GB in mijn hoofdcomputer (ook ex-lease) en het geheugengebruik komt bijna nooit
boven de 2 GB.
Veel geheugen is wel makkelijk als je met virtuele operating systems gaat werken (Windows onder Vitualbox oid) dan wordt je geheugen
verdeeld over de host en de client.
16 GB is ruimschoots voldoende lijkt me.
Ik doe heel veel met Virtualbox en dan kan ik een test-distro heel gemakkelijk 4GB geven van de aanwezige 16GB.
Belangrijker vind ik nog het aantal kernen in de CPU. Mijn huidige refurbished desktop heeft er 6, dat zijn er 2 meer dan mijn vorige.
Zo wijs ik er steevast 2 toe in een test-distro in Virtualbox, en dat draait heel goed, veel comfortabeler dan bij mijn vroegere desktop die er maar 4 had.
Anderzijds is 32GB wellicht een must bij gebruik van zware programma's, doch zulke programma's draaien hier niet.
Met Nvidia kaarten heb ik geen ervaring, er wordt gebruikt wat op het moederbord aanwezig is.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Ik heb nu ook een on-board Intel graphics (HD graphics 4000, driver i915) en die 8 Gb RAM die er nu in zit wordt ook niet zo hoog aangesproken.
Maar ik wil straks weer aan de slag met videobewerking en VirtualBox en dan denk ik dat die 32 Gb RAM wel van pas zullen komen. En ik heb sinds kort Doomengine ontdekt, waarmee je spellen als Doom, Heretic en Hexen kunt spelen. Ook die spellen laten de temperatuur van het systeem soms flink oplopen.
Ik zal mijn collega de specificaties die ik denk te willen eens opsturen en dan kijken wat het verschil wordt tussen een 32 of 16 Gb systeem.
Zoals het er nu uitziet, wordt het waarschijnlijk:
1 Tb primaire schijf, 2 Tb secundaire schijf. Dan kan ik zowel het OS als mijn bestanden op de 1Tb schijf zetten en de 2Tb schijf voor extra opslag en back-up gebruiken. En het RAM dat ga ik nog even bekijken.
Alvast bedankt voor de adviezen.
Maar ik wil straks weer aan de slag met videobewerking en VirtualBox en dan denk ik dat die 32 Gb RAM wel van pas zullen komen. En ik heb sinds kort Doomengine ontdekt, waarmee je spellen als Doom, Heretic en Hexen kunt spelen. Ook die spellen laten de temperatuur van het systeem soms flink oplopen.
Ik zal mijn collega de specificaties die ik denk te willen eens opsturen en dan kijken wat het verschil wordt tussen een 32 of 16 Gb systeem.
Zoals het er nu uitziet, wordt het waarschijnlijk:
1 Tb primaire schijf, 2 Tb secundaire schijf. Dan kan ik zowel het OS als mijn bestanden op de 1Tb schijf zetten en de 2Tb schijf voor extra opslag en back-up gebruiken. En het RAM dat ga ik nog even bekijken.
Alvast bedankt voor de adviezen.
Geen ervaring met games, maar voor video bewerking heb je zat aan 16GB, zelf op mijn laptop met 8GB is dat geen probleem. Idem met Virtualbox.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Desktop : Linux Mint Cinnamon 22.1 LTS / LMDE 6
Laptop : LMDE 6
Netbook : LMDE 6
Ik heb inmiddels mijn nieuwe PC laten bouwen.
Het is een MSI B550M systeem geworden met twee harde schijven van respectievelijk 1 en 2 Tb opslag en 16 Gb RAM.
Alles werkt zoals het moet. Ik heb uiteraard wel wat instellingen in het BIOS moeten aanpassen, zoals de quickboot die standaard aan staat.
Ik wil iedereen bedanken voor hun suggesties en advies.
Het is een MSI B550M systeem geworden met twee harde schijven van respectievelijk 1 en 2 Tb opslag en 16 Gb RAM.
Alles werkt zoals het moet. Ik heb uiteraard wel wat instellingen in het BIOS moeten aanpassen, zoals de quickboot die standaard aan staat.
Ik wil iedereen bedanken voor hun suggesties en advies.
Terug naar “%s” Hardware en Drivers