kan een gdebi bestand niet installeren

Vragen over software en applicaties
sadegh
Junior
Junior

kan een gdebi bestand niet installeren

Berichtdoor sadegh » Di 08 Okt 2024, 14:40

Ik gebruik linuxmint 22 xfce op mijn hp desktop 64 . Sindskort lukt het me maar niet om een software - bijvoorbeeld viber - te installeren . Ben alle meldingen van het foutmeldingbalkje doorgelopen , zoals : sudo apt-get install-f of herstel defecte pakketen , pkexec en libavcodec58 , op synaptic , maar het probleem blijft maar hangen . Kunt u me hiermee alstblieft helpen ?
Bijvoorbaat dank
sadegh
mutse
Held
Held

Re: kan een gdebi bestand niet installeren

Berichtdoor mutse » Di 08 Okt 2024, 15:32

Google is your friend ... doe eens een zoektocht op het web met: " how to install viber on Linux Mint 22 "

een volgende 'match' kan dan zijn... : https://unixcop.com/how-to-install-vibe ... x-mint-21/

of ...

....https://itsfoss.com/viber-linux-client-beta-install/ ... daarbij aansluitend hoe je .deb files installeert : https://itsfoss.com/install-deb-files-ubuntu/

Engels:
Before installing and using Viber on your Linux desktop, note that Viber for the desktop that you are about to install is synced to your mobile account, so, before you can activate it, you will need an active Viber account on your mobile phone. Ensure that you have Viber mobile app installed and an account activated.

Viber for desktop allows you to do everything as you do on your smartphones and even it lets you transfer ongoing calls between devices. Isn’t it pretty cool?
Install Viber on Linux Desktop

To install the Viber desktop application on Debian/Ubuntu or any of their derivatives, run the following commands which will download the .deb package (using the wget command) and then install it using the dpkg command:

$ wget -c https://download.cdn.viber.com/cdn/desk ... /viber.deb
$ sudo dpkg -i viber.deb
Nederlands:
Voordat u Viber installeert en gebruikt op uw Linux desktop, moet u weten dat Viber voor de desktop die u gaat installeren wordt gesynchroniseerd met uw mobiele account, dus voordat u het kunt activeren, moet u een actieve Viber account hebben op uw mobiele telefoon. Zorg ervoor dat u de mobiele app Viber hebt geïnstalleerd en een account hebt geactiveerd.

Met Viber voor desktop kunt u alles doen zoals op uw smartphone en kunt u zelfs lopende gesprekken overzetten tussen apparaten. Is dat niet cool?

Viber installeren op Linux desktop:

Om de Viber desktop applicatie te installeren op Debian/Ubuntu of een van hun afgeleiden, voert u de volgende commando's uit die het .deb pakket downloaden (met behulp van het wget commando) en vervolgens installeren met behulp van het dpkg commando:
Code: Selecteer alles
$ wget -c https://download.cdn.viber.com/cdn/desktop/Linux/viber.deb
Code: Selecteer alles
$ sudo dpkg -i viber.deb
Meestal lukt de installatie van een gedownloade .deb file door erop dubbel te klikken waarna een schermpje verschijnt waar je op 'nu installeren' klikt.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
sadegh
Junior
Junior

Berichtdoor sadegh » Di 08 Okt 2024, 16:27

Dank voor uw reactie . Heb het net geprobeerd , en kreeg weer het blokje met de melding :
Het lijkt er op dat er een fout in het programma aanwezig is . Het programma waarmee u software kunt installeren/verwijderen , en andere pakket gerelateerde taken kunt uitvoeren .
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Di 08 Okt 2024, 17:39

Je bedoelt ik kan met gdebi geen .deb bestand uitpakken .

Een deb bestand installeren doe je door op het bestand rechts te klikken en kiezen voor openen met gdebi . Heb je het op die manier gedaan
gdebi staal al automatisch geinstalleer in Linux Mintt , bij Ubuntu moet je gdebi nog installeren .

Lees dit ook eens
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=379565
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
sadegh
Junior
Junior

Berichtdoor sadegh » Di 08 Okt 2024, 20:31

gdebi heb ik al geïnstalleerd . Wanneer klik ik op " uitpakken " , krijg ik die foutmelding.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Di 08 Okt 2024, 22:33

Wanneer klik ik op " uitpakken " , krijg ik die foutmelding.
Wat wil je "uitpakken" ?

Een gedownloade .deb file moet je toch niet uitpakken ?
Install .deb Packages Using --> Gdebi GUI

The most recommended way for beginners to installing .deb files is through the Gdebi GUI installer.
Simply, go to the directory where you have downloaded the file and double-click to install it as shown.

Vertaling:
.deb-pakketten installeren met --> Gdebi GUI

De meest aanbevolen manier voor beginners om .deb bestanden te installeren is via de Gdebi GUI installer.
Ga eenvoudigweg naar de map waar je het bestand hebt gedownload en dubbelklik om het te installeren zoals afgebeeld.

Install Deb Package Using Gdebi

Afbeelding
Klik op bovenstaande afbeelding om groter te vertonen.

Bronvermelding: https://www.tecmint.com/install-deb-files-ubuntu/
Laatst gewijzigd door mutse op Di 08 Okt 2024, 22:52, 3 keer totaal gewijzigd.
sadegh
Junior
Junior

Berichtdoor sadegh » Di 08 Okt 2024, 22:37

excuses. ik bedoelde juist pakket installeren , en niet uitpakken .
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Di 08 Okt 2024, 22:49

Probeer dan de procedure zoals ik heb aangegeven in vorig bericht.
sadegh
Junior
Junior

Berichtdoor sadegh » Do 10 Okt 2024, 09:05

Beste vrienden,
ik heb linuxmint 22 xfce opnieuw geïnstalleerd , en heden werkt alles naar wens .
Bedankt voor al jullie tijd , moeite en tips.
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Do 10 Okt 2024, 10:45

Een gedownloade .deb file moet je toch niet uitpakken ?
Wat zijn .deb bestanden
https://www.debian.org/doc/manuals/debi ... cs.nl.html

Binaire pakketten die uitvoerbare bestanden bevatten, configuratiebestanden, man/info-pagina's, copyright-informatie en andere documentatie. Deze pakketten worden verdeeld in een Debian-specifieke archiefindeling (zie Paragraaf 7.2, “Wat is de indeling van een binair pakket van Debian?”). Zij worden gewoonlijk gekenmerkt door het feit dat ze '.deb' als bestandsextensie hebben. Binaire pakketten kunnen uitgepakt worden met het hulpprogramma dpkg van Debian (eventueel via een frontend zoals apt). Meer informatie is beschikbaar in zijn man-pagina.

Bron-pakketten, die bestaan uit een .dsc-bestand dat het bronpakket beschrijft (inclusief de namen van de volgende bestanden), een .orig.tar.gz-bestand dat de originele ongewijzigde broncode bevat in een met gzip gecomprimeerd tar-archief en meestal een .debian.tar.xz-bestand dat de Debian-specifieke wijzigingen aan de originele broncode bevat. Het hulpprogramma dpkg-source kan broncodearchieven van Debian verpakken en uitpakken. Informatie is te vinden in zijn man-pagina. (Het programma apt-get kan als frontend gebruikt worden voor dpkg-source.)

[
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips

Terug naar “%s” Software en applicaties