Echte beginnersvragen
- MenthaSuaveolens
- Held
Re: Echte beginnersvragen
Je bedoelt waarschijnlijk "geïnstalleerd". Ik krijg onderstaande tekst te zien
"This package allows for easy installation of the Microsoft True Type Core Fonts for the Web including:
Andale Mono
Arial Black
Arial (Bold, Italic, Bold Italic)
Comic Sans MS (Bold)
Courier New (Bold, Italic, Bold Italic)
Georgia (Bold, Italic, Bold Italic)
Impact
Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic)
Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic)
Verdana (Bold, Italic, Bold Italic)
Webdings"
Dus geen Verana. Type bv. "Lett" in de zoekbalk van LinuxMint. Je krijgt dan de app "lettertype-beheer" of font-manager te zien. Daarin kan je nagaan welke lettertypes geïnstalleerd staan.
"This package allows for easy installation of the Microsoft True Type Core Fonts for the Web including:
Andale Mono
Arial Black
Comic Sans MS (Bold)
Impact
Webdings"
Dus geen Verana. Type bv. "Lett" in de zoekbalk van LinuxMint. Je krijgt dan de app "lettertype-beheer" of font-manager te zien. Daarin kan je nagaan welke lettertypes geïnstalleerd staan.
Ik bedoel idd geïnstalleerd. Ik zou zo graag een printscreen willen sturen, maar zelfs dat is op dit moment niet zomaar te doen. Ik zou dan een printscreen sturen van wat ik te zien krijg nadat ik het geïnstalleerd heb. Dan zie ik een rode button met Verwijderen en daaronder een button die ik niet aan kan klikken met 'Systeempakket'. Verder kom ik dus niet, bij andere toepassingen die geïnstalleerd zijn zie ik in het groen een button met Starten, maar die zie ik dus niet bij de fonts die ik geïnstalleerd heb. Nu heb ik net geprobeerd om deze toepassing dan maar te verwijderen, maar dat lukt niet. De foutmelding is:Je bedoelt waarschijnlijk "geïnstalleerd". Ik krijg onderstaande tekst te zien
Andale Mono
Arial Black
Comic Sans MS (Bold)
Impact
Webdings"
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock-frontend niet verkrijgen. Proces 50824 houdt deze grendel vast (apt)
W: Denk eraan dat het grendelbestand verwijderen geen oplossing is en uw systeem onklaar kan maken.
E: Kan de vergrendeling voor het dpkg-frontend (/var/lib/dpkg/lock-frontend) niet verkrijgen. Gebruikt een ander proces dit?
Ik koppel dit terug aan degene die mijn laptop in elkaar gezet heeft. Hoop zo langzamerhand niet dat het een miskoop is geweest... Heb nog een week voor de 'niet goed-geld terug' actie...
Na Mint 22 Cinnamon nu een ander pad: Debian Mate.
- MenthaSuaveolens
- Held
Er is blijkbaar een ander proces bezig met het update-beheer. In dergelijk geval herstart je beter de computer of sluit je alle openstaande apps af. Ik vermoed dat het eventueel komt door het installeren van die msfonts. Op een bepaald ogenblik zal je gevraagd worden om de gebruikersovereenkomst (EULA) te ondertekenen. Pas dan worden die fonts geïnstalleerd. Waarschijnlijk is die dialoog die wacht op bevestiging nog actief en houdt ze het programmabeheer tegen. Indien je naast die melding gekeken hebt, probeer dan eerst bedoeld pakket te verwijderen en opnieuw te installeren.
Eventueel kan je proberen het lockbestand te verwijderen indien bovenstaande zaken niet helpen
Eventueel kan je proberen het lockbestand te verwijderen indien bovenstaande zaken niet helpen
- Code: Selecteer alles
sudo rm -v /var/lib/dpkg/lock-frontend
Weer even een update:
Na een slapeloze nacht, ja dankzij Linux, doe ik even een stap terug.
Ik wil alles tegelijk doen en naast Linux heb ik ook nog een ander leven, ja echt
Dank voor nu voor al het meedenken, ik kan het allemaal gebruiken, maar niet nu.
Kan toch wel merken dat ik 60+ ben
Groet!
Ik wil alles tegelijk doen en naast Linux heb ik ook nog een ander leven, ja echt

Dank voor nu voor al het meedenken, ik kan het allemaal gebruiken, maar niet nu.
Kan toch wel merken dat ik 60+ ben

Groet!
- MenthaSuaveolens
- Held
Geen probleem, ik ben trouwens ook al 60+ en volgend jaar begin ik al aan de "7". Doe het rustig aan, laat alles eens bezinken. ik vermoed dat je te veel doen op een korte termijn.Weer even een update:
Ik wil alles tegelijk doen en naast Linux heb ik ook nog een ander leven, ja echt![]()
Kan toch wel merken dat ik 60+ ben![]()
Groet!
Af en toe een rustdag pakken is erg verstandig, kan ik nu uit eigen ervaring vertellen. Ook ik ben hier net allemaal mee bezig, maar ga steeds verder en dieper op onderwerpen, die mij aanspreken, en raak in mijn eigen geheugen ook wat overvol inmiddels. Ik merk als ik nu een dag even rust neem dat de dag daarna het weer even makkelijker gaat en ook wat beter slaap, want ik was in mijn dromen nog steeds bezig.Weer even een update:
Ik wil alles tegelijk doen en naast Linux heb ik ook nog een ander leven, ja echt![]()
Kan toch wel merken dat ik 60+ ben![]()
Groet!
Leuk om te lezen hoe je ermee bezig bent en wens je een fijne tijd toe met Linux.
MoreFine M6 - Mint 22 Xcfe + (L)AMPp & phpBB
Asus K73E - Debian 12 CLI
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
MacBook Pro a1398 - Destination Unknown
Blade server -
Dagelijkse puinhoop en leren
Asus K73E - Debian 12 CLI
Rpi 3B - Alpine Linux
Rpi ZW - Kali CLI
MacBook Pro a1398 - Destination Unknown
Blade server -
Dagelijkse puinhoop en leren
Hey Basic, dankjewel! Herkenbaar dus.
Af en toe een rustdag pakken is erg verstandig, kan ik nu uit eigen ervaring vertellen. Ook ik ben hier net allemaal mee bezig, maar ga steeds verder en dieper op onderwerpen, die mij aanspreken, en raak in mijn eigen geheugen ook wat overvol inmiddels. Ik merk als ik nu een dag even rust neem dat de dag daarna het weer even makkelijker gaat en ook wat beter slaap, want ik was in mijn dromen nog steeds bezig.
Leuk om te lezen hoe je ermee bezig bent en wens je een fijne tijd toe met Linux.

Het is wel heel toevallig, ik zit net weer op de laptop. Moet er wel even bij vertellen dat ik de laptop even retour gedaan heb naar de laptopbouwer. Hij heeft de bugs eruit gehaald en ik ben nu net weer een half uurtje aan de gang.
Na 2 dagen merk ik dat het nu best meevalt. Ik pak het gemakkelijk weer op. Dus dat geeft me weer genoeg zelfvertrouwen.
En dan zo'n bericht van jou. Leuk! We komen hier elkaar vast nog wel eens tegen.
Ook deze support deed me goed, toen ik het even niet zag zitten. Dank!
Geen probleem, ik ben trouwens ook al 60+ en volgend jaar begin ik al aan de "7". Doe het rustig aan, laat alles eens bezinken. ik vermoed dat je te veel doen op een korte termijn.

Kortom: I'm back in town!

Hyacint48, Hier één van 1955 en heb ook geleerd dat als iets helemaal niet gaat, ik een rondje met het hondje dien te maken en daarna vlot het vaak wel. Of de dag erna.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Dank voor de reactie! Ik heb dan wel geen hondje maar een lieve man met wie ik dagelijks een ritje in de auto maak om boodschappen te doen. Even tijd maken om alles te relativeren. Om dan weer met nieuwe energie de problemen aan te pakken. En wie weet worden mijn Linux problemen steeds minder. Ik heb goede moed!Hyacint48, Hier één van 1955 en heb ook geleerd dat als iets helemaal niet gaat, ik een rondje met het hondje dien te maken en daarna vlot het vaak wel. Of de dag erna.
By the way - ik heb nog een vraag

"pictogrammen op het bureaublad"
rechter muisklik op het bureaublad, menuutje naar beneden, aanpassen.
Heb ik gedaan nu, maar kan ik ze ook 1 voor 1 verplaatsten op één of andere manier? Dat ik een paar picto's bovenaan het blad en een paar aan de rechterkant kan neerzetten? Als ik ze wil verplaatsen krijg ik de melding: 'Er is een fout opgetreden bij het verplaatsen van het bestand naar Bureaublad. Bestand of map bestaat niet'."pictogrammen op het bureaublad"
voor LinuxMint 22-Mate:
je kan de iconen ook gewoon 'vastpakken' en met de linkermuistoets ingedrukt naar de plaats slepen waar je het wenst (ze blijven er staan waar je ze neerzette).
Zie de afbeelding (klik er op om groter te vertonen):

Ik plaats weinig iconen (of pictogrammen) op het bureaublad, ik hou het liever clean (opgeruimd).
Snelstarters plaats ik op de werkbalk (of panel onderin het scherm).
P.S.: ik ben ook niet meer zo jong (wel jong van gedachten) maar 'wijzer' en 'grijzer' (71) én actief (voor zover de gewrichten het toelaten ...
).
je kan de iconen ook gewoon 'vastpakken' en met de linkermuistoets ingedrukt naar de plaats slepen waar je het wenst (ze blijven er staan waar je ze neerzette).

Ik plaats weinig iconen (of pictogrammen) op het bureaublad, ik hou het liever clean (opgeruimd).
P.S.: ik ben ook niet meer zo jong (wel jong van gedachten) maar 'wijzer' en 'grijzer' (71) én actief (voor zover de gewrichten het toelaten ...

Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Dank voor de reactie. Zo zie je maar weer: hoe ouder hoe wijzervoor LinuxMint 22-Mate:
P.S.: ik ben ook niet meer zo jong (wel jong van gedachten) maar 'wijzer' en 'grijzer' (71) én actief (voor zover de gewrichten het toelaten ...).

Maar: het is me gelukt, ik kan de picto's verplaatsen. Ik denk dat ik de laptop zo nu en dan even weer helemaal opnieuw moet opstarten, want ook andere 'probleempjes' zijn nu verdwenen.
Ik persoonlijk start de desktop als ook de laptop iedere dag een keer op. Ik weet niet als je de trim op iedere dag gezet hebt of hij alleen bij de opstart een trim uitvoert of dat hij dit gewoon iedere 24 uur dit doet. ik vermoed het 1e. https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html#ID6
Dank voor de reactie. Zo zie je maar weer: hoe ouder hoe wijzer. Voel me hier best wel thuis zo. Ben blij dat ik hier gewoon de vragen kan stellen zonder me te schamen. Zo hou ik mijn hersencellen actief, zal ik maar denken. Elke dag leer ik er weer iets bij.
![]()
Maar: het is me gelukt, ik kan de picto's verplaatsen. Ik denk dat ik de laptop zo nu en dan even weer helemaal opnieuw moet opstarten, want ook andere 'probleempjes' zijn nu verdwenen.
Offtopic : hier zit trouwens iemand van ' 52 en mijn ervaring is met Linux : men raakt nooit uitgeleerd.
Niet panikeren, er is een Mintforum
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Ook nu weer: dank voor de tip! Want ik zie dat ik dat nog niet goed heb bekeken. Ik kom er nu ook achter dat de Timeshift ook nog niet goed is ingesteld. Ze raden een externe SSD schijf aan met een Linux partitie. Nu heb ik wel een externe SSD schijf, geschikt voor Linux, maar blijkbaar is die niet geschikt.
Kortom genoeg huiswerk voor de komende week.
En - inderdaad - off topic: weer een leeftijdgenoot. Geeft goede hoop, nooit te oud om iets te leren.
Kortom genoeg huiswerk voor de komende week.
En - inderdaad - off topic: weer een leeftijdgenoot. Geeft goede hoop, nooit te oud om iets te leren.